אונקולוגיה

האם הסיכון לסרטן שד בעקבות טיפול הורמונלי חלופי הכולל אסטרוגן ופרוגסטרון גבוה יותר ממה שדווח בעבר ?(British Journal of Cancer)

סרטן שד

מאת נעה גנזבורג, B.Sc 

טיפול הורמונלי חלופי  (HRT) בשילוב עם קומבינציה של אסטרוגן ופרוגסטרון עלול להעלות את הסיכון לסרטן השד, יותר משדווח בעבר, וככל שמשך הטיפול ארוך יותר, ההשפעה ניכרת יותר. כך עולה ממחקר חדש שנערך בלונדון. החוקרים מצאו כי שימוש ב-HRT העלה את הסיכון לסרטן השד עד פי 3, תלוי באורך הטיפול.

כאשר דווח לראשונה על הסיכון המוגבר לסרטן הנקשר לטיפול HRT בתחילת שנות האלפיים, נרשמה ירידה משמעותית בשימוש ב-HRT , אך מחקרים שנערכו בשנים האחרונות גרסו שאין לטיפול השפעה, או שקיימת השפעה מעטה על הסיכון לסרטן השד. הנחיות הטיפול האחרונות שפרסמה החברה הבינלאומית למנאופוזה טוענות כי לטיפול משולב ב-HRT סיכון נמוך (פחות מ-1 ל-1000 נשים פר שנת שימוש) מזה של השמנה או צריכת אלכוהול על הסיכון לסרטן. המחקר הנוכחי מעלה טענה כי המחקרים וההמלצות הללו לא מבוססות על מעקב מתמשך שבחן את משך השימוש ב-HRT או את סטטוס הטיפול עד לנקודה בה אובחן סרטן השד במטופלת. לדבריהם, מדובר בהערכה נמוכה ב-53% מהסיכון האמיתי להופעה של מחלת הסרטן בנשים הללו.

החוקרים אספו מידע מסדרה של שאלונים בקבוצת עוקבה (Breakthrough Generations Study ) וחזרו לבחון את הנתונים ב-3 נקודות זמן שנתיים וחצי לאחר הגיוס למחקר, כעבור שש שנים ו-9.5 שנים. בתחילתו של המחקר, הנשים שנטלו טיפול HRT משולב מבוסס אסטרוגן עשו זאת במשך 6.5 שנים, הנשים שנטלו HRT משולב אסטרוגן-פרוגסטרון עשו זאת במשך 5.5 שנים. טיפולי HRT אחרים ניטלו במשך כ-4.5 שנים בממוצע. כמעט שני שלישים מהנשים שנטלו HRT בכניסה למחקר הפסיקו לקחת את הטיפול בהמשך.

במהלך שש שנות מעקב, אובחנו 775 נשים עם סרטן שד ממוקם או מפושט מקרב קרוב ל-40,000 הנשים בעוקבה. מבין אלה שנטלו HRT, 52 ממקרי סרטן השד היו בקרב נשים שנטלו טיפול משולב אסטרוגן ופרוגסטרון, 23 מקבוצת HRT מבוסס אסטרוגן ו-15 שאובחנו נטלו HRT מסוג אחר. הנשים שלקחו טיפול HRT משולב במשך 5.4 שנים בממוצע היו בעלות סיכון גבוה פי 3 לפתח סרטן השד, עם יחס סיכונים (HR) של 2.74, בהשואה לנשים שלא נטלו HRT בעבר. לאחר 15 שנות טיפול משולב, הסיכון עלה אף יותר, עם HR של 3.27. בנוסף, החוקרים מצאו כי ל-BMI יחס חיובי עם הסיכון לסרטן השד, הן בנשים שנטלו HRT וגם באלו מהן שלא, אם כי BMI נמוך לא הגן מפני עליה בסיכון עם נטילת הטיפול.   

במדסקייפ מציינים מספר חולשות של המחקר: על אף העוקבה הגדולה, הסיכון המוגבר לסרטן עם נטילת HRT מתבסס על כ-50 נשים מהקבוצה שנטלו את הטיפול המשולב ופיתחו סרטן. רק 7 מתוכן נטלו את הטיפול למעלה מ-7 שנים. בנוסף, חלק מן המידע נאסף באמצעות שאלונים שנענו בדיעבד כך שיתכן שהוא מושפע מהתוצאות (recall bias כלומר שהמשתתפות זכרו פרטי מידע לא מדויקים מהעבר שהושפעו ממצבן בהווה). בנוסף, עולה ההשערה שבהנתן שיפור משמעותי באיכות חייהן בשל נטילת הטיפול, נשים רבות יבחרו להמשיך ולהשתמש בו גם במחיר של עליה בסיכון לסרטן השד.

Br J Cancer. 2016;115:607615. Full text

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה