אונקולוגיה

אימון מוחי מגן מפני ירידה קוגניטיבית ודמנציה (Alzheimer’s Association International Conference 2016)

מאת ד”ר אלינור מוסרי-בריסקין

תוכנית אימון קוגניטיבית הממוקדת למהירות חשיבה בקשישים בריאים מורידה את הסיכון לדמנציה בכ-50% במעקב של 10 שנים, כך על פי מחקר ה- Study Advanced Cognitive Training for Independent and Vital Elderly (ACTIVE), אשר עיקריו הוצגו בועידת אגודת אלצהיימר הבינלאומית, יולי 2016.

המחקר נערך בשישה מרכזים בארה”ב, וכלל 2785 מטופלי בני 65 ומעלה, אשר בזמן תחילה המחקר לא סבלו מירידה קוגניטיבית. המטופלים עברו מבחנים בתחומי הזכרון, הסקנת מסקנות, ומהירות חשיבה (speed of processing). הקשישים חולקו באופן רנדומלי לקבוצות אימון בכל אחד מהתחומים הנ”ל, ולקבוצת ביקורת. (סה”כ 4 קבוצות).

המשתתפים במחקר השלימו 10 שיעורים באורך של שעה לשיעור, במשך 5 שבועות. חלק מהמשתתפים קבלו אימון נוסף שנה לאחר מכן, ו-4 שיעורים נוספים 3 שנים לאחר האימון הראשוני. שינויים קוגניטיבים ותפקודיים נבדקו מיד לאחר השיעורים, וכן בנקודות זמן של 1, 2, 3, 5, 10 שנים לאחר תחילת המחקר.

ב- 331 ממשתתפי המחקר התפתחה דמנציה. שכיחות הדמנציה היתה 12.1% בקבוצה שהתאמנה על מהירות החשיבה וסיימה 10 שיעורים או פחות. השכיחות היתה 8.2% באותה קבוצה, אשר סיימה 11-14 שיעורים. בקבוצת הבקרה שכיחות הדמנציה היתה 14%.

על סמך האנליזה, כל שיעור באימון זה הוריד את הסיכון לדמנציה ב- 8%. אלו שסיימו יותר מ-11 שיעורים הראו ירידה של 48% בסיכוי לפתח דמנציה לעומת קבוצת הביקורת (HR-0.52, CI 0.33-0.82, p=0.005).

ההשפעות על מהירות החשיבה נשארו גם לאחר התאמת התוצאות לגיל, מין, מצב מנטלי, סימפטומים דכאוניים וסכרת.

החוקרים באגודת האלצהיימר מדגישים את חשיבות האימון המוחי על ידי למידה ועל ידי אימון קוגניטיבי כגורמים אשר עשויים להפחית את הסיכון לירידה קוגניטיבית ולדמנציה.

עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים על מנת להבין איזה סוג של אימון יחשב כטוב ביותר ואילו אוכלוסיות יפיקו את הרווח ממנו.

לדיווח במדסקייפ

Alzheimer’s Association International Conference (AAIC) 2016. Abstract S2-01-02. Presented July 24, 2016.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה