אונקולוגיה

האם לכל הטיפולים הפסיכותרפיים יעילות דומה כנגד דיכאון במבוגרים? (Evid Based Ment Health)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Evidence Based Mental Health עולה כי מחקרים פרטניים להערכת היעילות של טיפולים פסיכותרפיים כנגד דיכאון במבוגרים אינם בעלי עוצמה מספקת לזיהוי השפעה בעלת משמעות קלינית. למרות מחקרים רבים בנושא, עדיין לא ברור אם ישנם הבדלים בעלי משמעות קלינית בין טיפולים פסיכותרפיים שונים.

בספרות הרפואית ניתן למצוא למעלה מ-100 מחקרים השוואתיים, להערכה ישירה של שני טיפולים פסיכותרפיים ומעלה לדיכאון במבוגרים. החוקרים בחנו תחילה אם מחקרים אלו היו בעלי עוצמה סטטיסטית מספקת לזיהוי הבדלים בעלי חשיבות קלינית בין הטיפולים. במטרה לזהות גודל השפעה כזו, חישובי עוצמה סטטיסטית מצאו כי על המחקר לכלול 548 חולים.

החוקרים בחרו שלוש מטה-אנליזות של טיפולים פסיכותרפיים בדיכאון במבוגרים (טיפול קוגניטיבי התנהגותי, פסיכותרפיה בין-אישית וייעוץ לא-ישיר) ובחנו את מספר החולים שנכללו במחקרים להשוואה ישירה של הטיפולים. המחקר הגדול ביותר להשוואת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי עם טיפול אחר כלל 178 חולים והיה בעל עוצמה מספקת לזיהוי גודל השפעה קטן.

אף אחד מהמחקרים בשלוש הסקירות לא היה בעל עוצמה מספקת לזיהוי גדלי השפעה קטנים, אך חלק התקרבו מאוד לסף לזיהוי גודל השפעה בעל חשיבות קלינית. מטה-אנליזה עשויה לפתור את הבעיה של עוצמה נמוכה של מחקרים פרטניים אך בחלק גדול מהמחקרים הללו היה סיכון משמעותי להטיה, ובמידה ומתמקדים רק במחקרים בעלי סיכון נמוך להטיה, אזי אין די מחקרים לזיהוי השפעה בעלת חשיבות קלינית.

Evid Based Ment Health. 2016;19(2):39-42

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה