אונקולוגיה

חשיפה לגדוליניום אינה מלווה בסיכון מוגבר לפרקינסוניזם (JAMA)

דיווחים קודמים העלו חשש מפני משקעי גדוליניום במוח העשויים להוביל לנזק עצבי המתבטא בפרקינסוניזם, כולל אי-יציבות בהליכה, קשיי תנועה ורעד, עם זאת, מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA עולה כי אין קשר משמעותי בין חשיפה לחומר ניגוד מבוסס-גדוליניום ובין פרקינסוניזם.

החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים וערכו השוואה בין מטופלים שנחשפו לבדיקות MRI עם גדוליניום ומטופלים שהשלימו את בדיקות ההדמיה ללא חומר הניגוד.

מבין 246,557 משתתפים (גיל חציוני של 73 שנים) שהשלימו לפחות בדיקת MRI אחת, 40.5% נחשפו לפחות למנת גדוליניום אחת. בדיקת ה-MRI ללא-גדוליניום הנפוצה ביותר שימשה להערכת הגפיים (76%). בדיקת ההדמיה עם גדוליניום נועדה להערכת הבטן (39.2%).

למרות שלא ניתן היה לזהות ממאגרי הנתונים את הסיבה בפועל לביצוע בדיקת ההדמיה, בדיקות הדמיה עם חומר ניגוד מבוצעות לרוב להערכת נוכחות ממאירות ולעיתים לזיהוי זיהומים. חומר ניגוד אינו משמש לרוב בבדיקת MRI של רקמות רכות לזיהוי פגיעה במפרקים או רצועות.

מבין אלו שהשלימו בדיקת MRI עם גדוליניום, ב-81.5% בוצעה בדיקה יחידה וב-2.5% בוצעו ארבע בדיקות ומעלה.

היארועת התפתחות פרקינסוניזם עמדה על 1.16% באלו שלא נחשפו לגדוליניום ועל 1.17% באלו שנחשפו לחומר הניגוד.

בניתוח מתוקן ל-38 משתנים, כולל נתונים דמוגרפיים, מחלות רקע, תרופות ושימוש בשירותי בריאות, לא תועדה עליה משמעותית בסיכון לפרקינסוניזם באלו עם חשיפה מצטברת לגדוליניום, בהשוואה לאלו ללא חשיפה לגדוליניום (יחס סיכון של 1.04).

כמו כן, לא זוהה הבדל כאשר החוקרים בחנו למעלה מ-2,000 משתתפים שהשלימו לפחות ארבע בדיקות MRI עם גדוליניום. הסיכון לפרקינסוניזם בקבוצה זו למעשה היה נמוך יותר מזה שתועד באוכלוסיה הכללית.

בניתוח פוסט-הוק הושלם תקנון ל-12 משתנים גבוליים אלו שלא ענו על הסף לתקנון בניתוח העיקרי, כולל פרפור פרוזדורים ומחלת כלי דם היקפית. במקרה זה הסיכון היה אף קרוב עוד יותר ל-1.0 (יחס סיכון של 0.99) ולא תועדו הבדלים משמעותיים בין קבוצות המטופלים שנחשפו ואלו שלא נחשפו לגדוליניום.

בניתוח פוסט הוק שני הסירו החוקרים תרופות כקריטריון אבחנתי לפרקינסוניזם ויחס הסיכון עמד על 1.03, כאשר שוב לא זוהה הבדל משמעותי בין הקבוצות.

JAMA. Published online July 5, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה