הערכת היקף אשפוזים הניתנים למניעה במחלקות פנימיות (JGIM)

מנתונים חדשים עולה כי מרבית האשפוזים לבתי חולים שנראה היה כי היו ניתנים למניעה באמצעות מדד מדד PQI (Prevention Quality Indicator) דורגו כאשפוזים שאינם ניתנים למניעה ע”י רופאים בבית החולים. החוקרים מצאו כי הרופאים זיהו קבוצה ייחודית וגדולה יותר של אשפוזים הניתנים למניעה.

למעשה, שיעורי ההסכמה בין רופאים ובין מדד PQI באשר לאפשרות מניעת אשפוז עמדו על 10% מכלל האשפוזים, הבדל שלא שונה מהצפוי מתוצאות אקראיות.

מטרת המחקר הייתה להעריך את השכיחות ואת הגורמים לאשפוזים הניתנים למניעה ע”י הערכה של רופא בכיר והשוואת התוצאות אל מול מדד PQI בזיהוי אשפוזים הניתנים למניעה.

מדובר במחקר חתך, שהתמקד במחלקות לרפואה פנימית במרכז רפואי אקדמי, תוך התמקדות באשפוזים בין 1-15 בדצמבר, בשנת 2013.

הרופאים דירגו את כל 322 האשפוזים וסיווגו 122 מהם (כ-8%) כאשפוזים הניתנים למניעה, מהם 25% היו אשפוזים חוזרים. אשפוזים חוזרים דורגו לעיתים קרובות יותר ככאלו הניתנים למניעה, בהשוואה לאשפוזים אחרים (49% לעומת 35%). השימוש במתודולוגיית Agency of Healthcare Research and Quality (AHRQ) PQI הוביל לזיהוי 75 אשפוזים הניתנים למניעה (23%). 31 אשפוזים (10%) סווגו כניתנים למניעה בשתי הגישות ומרבית האשפוזים שהוגדרו כניתנים למניעה לפי AHRQ PQI (44/78) לא הוגדרו כניתנים למניעה לפי הערכת רופא.

מבין האשפוזים הניתנים למניעה, הרופאים קבעו גורמים הקשורים במטופל (44%), גורמים קליניים (30%) וגורמים סיסטמיים (26%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהמדגם הגדול של אשפוזים למחלקות פנימיות עולה כי חלק גדול מאלו ניתנים למניעה, אך מדד PQI אינו יכול לזהות אשפוזים אלו.

Journal of General Internal Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה