אונקולוגיה

האם השמנה משפיעה על הפרוגנוזה של חולות סרטן שד? (Breast Cancer Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Breast Cancer Research מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בנשים החולות בסרטן שד מוקדם, עם השמנת-יתר חמורה, עם מדד מסת גוף של 40 ק”ג למטר בריבוע ומעלה, הפרוגנוזה הרבה יותר גרועה, בפרט באלו עם גידולים שליליים לקולטנים להורמונים.

במחקר הרטרוספקטיבי התבססו החוקרים על נתוני מחקר SUCCESS A, שכלל 3,754 נשים עם סרטן שד מוקדם בסיכון גבוה, שחולקו באקראי לטיפול כימותרפי במשלב Anthracycline ו-Taxane, עם או ללא Gemcitabine. הנשים סווגו כבעלי תת-משקל/משקל תקין (מדד מסת גוך מתחת ל-25), עודף-משקל (25-29.9), השמנה קלה (30-34.9), השמנה בינונית (35-39.9) והשמנה חמורה (40 ומעלה) והחוקרים בחנו את ההשפעה של מדד מסת הגוף על שיעורי ההישרדות ללא-מחלה ועל שיעורי ההישרדות הכוללים (חציון מעקב של 65 חודשים). בנוסף, ניתוח לפי תתי-קבוצות בחן את ההשפעה של מדד מסת הגוף בגידולים חיוביים ל-HER2, Luminal B-like, Luminal A-like ובגידולים שליליים לקולטנים להורמונים.

מניתוח רב-משתנים עלה כי מדד מסת הגוף הינו בעל השפעה פרוגנוסטית בלתי-תלויה על שיעורי ההישרדות ללא-מחלה ועל שיעורי ההישרדות הכוללים. בהשוואה לנשים בעלות תת-משקל/משקל תקין, בנשים עם השמנה חמורה תועדו שיעורי הישרדות ללא-מחלה שהיו גרועים יותר (יחס סיכון של 2.70) ושיעורי הישרדות גרועים יותר (יחס סיכון של 2.79), אך בהערכת השמנה מתונה, השמנה קלה ועודף משקל לא תועדו הבדלים בשיעורי הישרדות ללא-מחלה או שיעורי הישרדות כוללים, בהשוואה לאלו בעלי תת-משקל/משקל תקין.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלתה השפעה דומה של מדד מסת הגוף על שיעורי הישרדות ללא-מחלה ושיעורי הישרדות כוללים בנשים עם סרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים, אך לא באלו עם סוגי גידולים אחרים.

Breast Cancer Res. 2015;17(129) 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה