אונקולוגיה

נתונים חדשים תומכים בגישת מעקב זהיר אחר חולים עם ממאירות של הרקטום (Lancet Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet Oncology במהלך חודש דצמבר מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולים ממצאים התומכים בגישת מעקב זהיר בטיפול בממאירות רקטאלית, לאחר שהוכח כי בטוחה כמו ניתוח רדיקאלי בחולים המשיגים תגובה קלינית מלאה לכימותרפיה. עוד עולה מהנתונים כי גישה זו מאפשרת לחולים רבים להימנע מהצורך בקולוסטומיה קבועה.

מחקר OnCoRe (Oncological Outcomes after Clinical Complete Response in Patients with Rectal Cancer) הינו מחקר עוקבה שכלל חולים בכל בגילאים, עם אבחנה של אדנוקרצינומה של הרקטום, ללא גרורות מרוחקות, לאחר טיפול קדם-ניתוחי בכימותרפיה וקרינה (45 Gy ב-25 פרקציות יומיות עם טיפול כימותרפי מבוסס Fluoropyrimidine) במרכז שלישוני במנצ’סטר, בריטניה, בין 14 בינואר, 2011, ועד 15 באפריל, 2013. לחולים עם תגובה קלינית מלאה הוצע טיפול בגישת מעקב בלבד, ובחולים ללא תגובה קלינית מלאה הוצעה כריתה ניתוחית במידה והתאימו לטיפול זה.

החוקרים כללו גם חולים עם תגובה קלינית מלאה שטופלו בגישת מעקב בלבד בין 10 במרץ, 2005, ועד 21 בינואר, 2015, בשלושה מרכזים סמוכים בבריטניה, עם איסוף פרטים ממאגר נתונים. לצרכיי השוואה, הם התאימו כל משתתף מקבוצת מעקב בלבד עם משתתף מקבוצת התערבות ניתוחית (כולל  שלב T, גיל ומצב תפקודי).

תוצא הסיום העיקרי היה שיעורי הישרדות ללא-מחלה וללא-גדילה חוזרת של המחלה מתאריך התחלת הטיפול הכימותרפי-קרינתי, ותוצאי סיום משניים כללו שיעורי הישרדות כוללים, שיעורי הישרדות ללא-קולוסטומיה.

מדגם המחקר כלל 259 חולים, 228 מהם השלימו כריתה ניתוחית בבתי חולים אחרים ו-31 מהם אובחנו עם תגובה קלינית מלאה וטופלו בגישת מעקב בלבד. 98 חולים נוספים צורפו לקבוצת מעקב בלבד ממאגר הנתונים. מבין 129 החולים שטופלו בגישת מעקב בלבד (חציון מעקב של 33 חודשים), ב-44 תועדה גדילה חוזרת של המחלה; טיפול הצלה ניתן ל-36 מבין 41 החולים עם גדילה חוזרת מקומית ללא-גרורות מרוחקות. בקבוצה התואמת (109 חולים בכל קבוצה), לא תוארו הבדלים בשיעורי הישרדות ללא-מחלה וללא-גדילה חוזרת לאחר שלוש שנים, בין קבוצת המעקב בלבד ובין קבוצת הטיפול הניתוחי (88% עם מעקב בלבד לעומת 78% עם ניתוח ). בדומה, לא תועדו הבדלים בשיעורי ההישרדות לאחר שלוש שנים.

מנגד, בחולים בקבוצת המעקב בלבד תועדו שיעורי הישרדות ללא-קולוסטומיה שהיו טובים יותר לאחר שלוש שנים, בהשוואה לאלו לאחר התערבות ניתוחית (74% לעומת 47%, יחס סיכון של 0.445), עם הבדל אבסולוטי של 26% בין הקבוצות בשיעור החולים שנמנע מקולוסטומיה קבועה לאחר שלוש שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחלק גדול מהחולים עם ממאירות רקטאלית המטופלים בגישת מעקב בלבד הצליחו לחסוך את הניתוח המג’ורי ואת הקולוסטומיה הקבועה, ללא פגיעה בבטיחות הטיפול האונקולוגי לאחר שלוש שנים.

Lancet Oncol. Published online December 16, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה