אונקולוגיה

הנחיות חדשות מטעם USPSTF לבדיקות סקירה לסרטן מעי גס (מתוך המלצות ה-USPSTF)

מומחים מטעם ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) פרסמו טיוטת המלצות חדשה בנוגע לבדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום במבוגרים ופונים בבקשה להערות ציבוריות ומשובים עד ל-2 בנובמבר. הטיוטה מהווה עדכון להמלצות הארגון משנת 2008 וכוללות שני שינויים בולטים. עם זאת, ההמלצה לבדיקות סקירה של כלל המבוגרים בין הגילאי 50-75 שנים נותרה על כנה.

אחת ההמלצות החדשות נוגעת לבדיקות סקירה סלקטיביות של מבוגרים בגילאי 76-85 שנים, תוך התייחסות להיסטוריית בדיקות סקירה קודמות ומצבו הבריאותי הכללי; התועלת צפויה בעיקר במטופלים בקבוצת גיל זו שלא השלימו בדיקות סקירה בעבר. ההמלצות אינן תומכות בבדיקות סקירה שגרתיות של מטופלים בגילאי 86 שנים ומעלה.

עוד המלצה חדשה נובעת לבדיקת סיגמואידוסקופיה גמישה כל עשר שנים, בשילוב עם בדיקה שנתית להערכת נוכחות דם סמוי בצואה.

המומחים מסבירים כי סרטן מעי גס ורקטום הינו הגורם השני בשכיחותו לתמותה עקב ממאירות בארצות הברית ובדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום הן מאוד יעילות, אך אינן בשימוש מספק. יש עדויות ברורות המצביעות על תועלת במבוגרים בגילאי 50-75 שנים, אך כשליש מהם מעולם לא השלימו בדיקות אלו.

המסמך החדש מבוסס על סקירת עדויות שיטתית מטעם קבוצת ה-CISNET (Cancer Intervention and Surveillance Modeling Network) מטעם ה-USPSTF. הסיכום הוא כי סך התועלת של בדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום במבוגרים בגילאי 50-75 שנים היא משמעותית וכי התועלת של בדיקות סקירה במבוגרים בגילאי 76-85 שנים שהשלימו בדיקת סקירה בעבר היא קטנה, אך כי במבוגרים שמעולם לא השלימו בדיקות סקירה צפויה תועלת רבה יותר.

בעקבות זאת, להלן המלצות ה-USPSTF למטופלים בגילאי 50-75 שנים:

·         בדיקת דם סמוי בצואה (Fecal Immunochemical Test או Guaiac-based Fecal Occult Blood Test): כל שנה.

·         סיגמואידוסקופיה גמישה: כל 10 שנים (בשילוב עם בדיקת דם סמוי בצואה כל שנה).

·         קולונוסקופיה: כל 10 שנים.

במסמך החדש אין התייחסות להמלצות באשר לבדיקות CT Colonography או FIT-DNA (Miltitargeted Stool DNA), כאשר המומחים מטעם ה-USPSTF קובעים כי בדיקות אלו עשויות להיות שימושיות במצבים קליניים נבחרים. העדויות לשימוש בבדיקות אלו הן פחות בשלות.

USPSTF. Draft Recommendation Statement for Colorectal Cancer Screening. Published online October 5, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה