אונקולוגיה

תוספי מזון ופעילות גופנית אינם מביאים לשיפור התפקוד הקוגניטיבי (JAMA)

תכנית פעילות גופנית ומתן תוספי תזונה לא הביאו לשיפור התפקוד הקוגניטיבי או הפחתת הסיכון לליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה, כך עולה משני מחקרים חדשים, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת JAMA.

המחקר הראשון כלל תכנית פעילות גופנית בעצימות בינונית בת 24 חודשים והחוקרים לא הצליחו להדגים תועלת קוגניטיבית להתערבות זו בקשישים סדנטריים, בהשוואה לתכנית לחינוך לבריאות. במחקר השני נבחנה התועלת של חומצות שומן אומגה-שלוש, Lutein ו-Zeaxanthin, וגם לא הצליחו להוכיח שיפור בתפקוד הקוגניטיבי במבוגרים בסיכון לנייון מקולארי גילי מאוחר.

מחקר LIFE (Lifestyle Intervention and Independence for Elders) הינו מחקר אקראי, שכלל 1,635 קשישים משמונה מרכזים בארצות הברית, בין פברואר 2010 ועד דצמבר 2011. המשתתפים היו מבוגרים סדנטריים בגילאי 70-89 שנים, בסיכון למוגבלות בניידות, אך שהיו מסוגלים ללכת למרחק של 400 מטרים בתוך 15 דקות.

מחצית מהמשתתפים חולקו באקראי לתכנית פעילות גופנית, שכללה הליכה, אימוני תנגודת, גמישות ושיווי משקל, שבוצעו פעמיים בשבוע במרכז המקומי ו-3-4 פעמים בשבוע בבית. המחצית השניה חולקו באקראי לתכנית חינוך לבריאות פעם בשבוע במהלך 26 השבועות הראשונים, ולפחות חודש לאחר מכן, כמו גם תרגילי מתיחות של גפיים עליונות ותרגילי גמישות.

החוקרים מצאו כי תכנית הפעילות הגופנית לא הביא לשיפור התפקוד הקוגניטיבי בכללותו או בתחום ספציפי, בהשוואה לתכנית חינוך לבריאות. עם זאת, ההתערבות הועילה יותר לקשישים (מעל 80 שנים) ולמשתתפים בכושר גופני פחות טוב, כאשר במשתתפים אלו תועדו שינויים טובים יותר בתפקוד הניהולי, בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת.

מחקר AREDS2 (Age-Related Eye Disease Study 2) כלל 82 מרכזים רפואיים עם 4,203 משתתפים בסיכון לניוון מקולארי גילי מאוחר, בתקופה שבין אוקטובר 2006 ועד דצמבר 2012. מעבר לבדיקות עיניים, 3,501 משתתפים השלימו בדיקות להערכת תפקוד קוגניטיבי דרך הטלפון, בתחילת המחקר וכל שנתיים במהלך חמש שנות המחקר. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 72.7 שנים ו-57.5% היו נשים.

המשתתפים חולקו ביחס 1:1:1:1 לאחד מהטיפולים הבאים: פלסבו, DHA/EPA, Lutein/Zeaxanthin או DHA/EPA + Lutein/Zeaxanthin.

ממצאי המחקר לא הדגימו תועלת קוגניטיבית באחת מקבוצות הטיפול, בהשוואה לקבוצה אחרת. החוקרים לא הופתעו מהממצאים הללו, מאחר ומרבית המחקרים להערכת תוספים תזונתיים ספציפיים לא הדגימו תועלת קוגניטיבית משמעותית.

JAMA 2015;314:791-801, 781-790

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה