אונקולוגיה

אין תועלת לטיפול בויטמין D במינון גבוה בנשים לאחר מנופאוזה (JAMA Intern Med)

בנשים לאחר-מנופאוזה הנוטלות תוספי וויטמין D לרמות של 30 ננוגרם למ”ל חלה עליה בספיגת סידן, אך ללא תועלת מבחינת צפיפות העצם, תפקוד השרירים, מסת שרירים או נפילות, במסגרת מחקר אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו. למינונים נמוכים של וויטמין D הייתה השפעה דומה לזו של פלסבו.

משטר הטיפול במינון נמוך כלל טיפול ב-800 יחידות וויטמין D ביום, ומשטר הטיפול במינון גבוה כלל טיפול במינון 50,000 יחידות, פעמיים בחודש. נשים בקבוצת הטיפול במינון גבוה נטלו תוספים נוספים לפי הצורך, לשמירת רמות 25-Hydroxyvitamin D מעל 30 ננוגרם למ”ל, הרמה המומלצת כיום ע”י חלק מהמומחים.

מדגם המחקר כלל 230 נשים לאחר-מנופאוזה עם רמות 25-Hydroxyvitamin D בטווח 14-27 ננוגרם למ”ל והומלץ להן לצרוך 600-1,400 מ”ג סידן ביום. החוקרים לא כללו במחקר נשים מעל גיל 75 שנים, מאחר וקיים קשר ידוע בין גיל ובין עמידות של מערכת העיכול לוויטמין D. הם גם לא כללו במחקר נשים עם הפרעות מסוימות במערכת העיכול, סוכרת, או שברים, וכן מטופלים הנוטלים תרופות לשמירה על העצם. החוקרים בחנו את רמות הורמון PTH ואת ריכוז הסידן וסיווגו את הנשי לפי רמות PTH וצריכת ידן ונתנו לנשים אלו קרם הגנה מפני השמש לשימוש בחודשי הקיץ.

לאחר שנה אחת, ספיגת סידן עלתה ב-1% בנשים שטופלו במינון גבוה, אך ירדה ב-2% בנשים שטופלו במינון נמוך ו-1.3% באלו שטופלו בפלסבו. לא תועד הבדל בין שלוש הקבוצות בצפיפות המינראלים של העצם, זמן עמידה והליכה ומעבר מישיבה לעמידה, מסת שריר, מספר נפילות, מדד שאלונים להערכת המצב הבריאותי, או שברים.

החוקרים מציינים כי מעט משתתפות במחקר היו שחורות וכי התוצאות אינן תקפות לגברים, מבוגרים צעירים או נשים מעל גיל 75 שנים.

JAMA Intern Med. Published online August 3, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה