אונקולוגיה

תוצאות מבטיחות לטיפול חדש כנגד לויקמיה חוזרת או עמידה לטיפול תרופתי (מתוך כנס ה-EHA)

התרופה הנסיונית Inotuzumab Ozogamicin הביאה לשיפור משמעותי בשיעורי הפוגה מלאה בחולים עם לויקמיה מסוג ALL (Acute Lymphoblastic Leukemia) חוזרת או עמידה לטיפול, בהשוואה לטיפול כימותרפי אינטנסיבי סטנדרטי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס ה-20 מטעם ה-European Hematology Association.

ממצאי המחקר מבוססים על תוצא הסיום העיקרי הראשון של מחקר בשלב 3, מהם עולה כי התרופה הנסיונית הינה אפשרות טיפול מבטיחה חדשה במקרים של ALL חוזרת או עמידה לטיפול. מבחינת בטיחות הטיפול, לא תוארו תופעות רעילות חדשות.

גם עם הטיפול הסטנדרטי, משטר כימותרפי אינטנסיבי, ארוך-טווח, שיעורי הריפוי של ALL עומדים על 20-40% ושיעורי ההישרדות הכוללים לאחר חמש שנים במקרים של ALL עמיד לטיפול תרופתי נמוכים מ-10%.

Inotuzumab Ozogamicin (INO) הוא נוגדן הומאני כנגד CD22 שהוכח כיעיל ובטוח בטיפול ב-ALL. הממצאים הבולטים במיוחד במחקר הנוכחי נגעו לכך שבמרבית החולים שנכנסו להפוגה בשני מחקרים קודמים  לא ניתן היה לזהות עדות למחלה שיירית מינימאלית.

החוקרים מדווחים על התוצאים העיקריים של הפוגה מלאה או הפוגה מלאה עם הפוגה המטולוגית לא-מלאה ב-218 החולים הראשונים מבין 326 חולים שחולקו באקראי במחקר שנמשך בימים אלו.

המחקר ענה על תוצא הסיום העיקרי המוגדר. שיעורי הפוגה מלאה היו טובים יותר בחולים שטופלו ב-INO בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול כימותרפי סטנדרטי (80.7% לעומת 33.3%, p<0.0001). שיעורי הפוגה מלאה או הפוגה מלאה ללא עדות למחלה שיירית מינימאלית היו גם כן גבוהים יותר עם INO בהשוואה לכימותרפיה סטנדרטית (78.4% לעומת 28%, p<0.0001).

כל המשתתפים במחקר אובחנו עם ALL חוזר או עמיד לטיפול. חציון גיל המשתתפים עמד על 47 שנים, אך החולה המבוגר ביותר היה בן 79 שנים. בלמעלה ממחצית מהמשתתפים משך ההפוגה היה פחות מ-12 חודשים.

בשתי הקבוצות, הפוגה מלאה או הפוגה מלאה עם הפוגה המטולוגית לא-מלאה הושגה במרבית המקרים במחזור הראשון.

שיעורי הפוגה מלאה או הפוגה מלאה עם הפוגה המטולוגית לא-מלאה שארכה 12 חודשים ומעלה היו גבוהים יותר בקרב מטופלים ב-INO בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול כימותרפי סטנדרטי (86.8% לעומת 45.5%).

כשני שליש מהחולים בקבוצת ההתערבות שנכנסו להפוגה מלאה עברו קודם לכן השתלת תאי גזע. בנוסף, בחולים עם ממאירות חיובית לכרומוזוום פילדלפיה, הפוגה מלאה או הפוגה מלאה עם הפוגה המטולוגית לא-מלאה תוארו ב-11 מבין 14 המטופלים ב-INO, בהשוואה ל-8 מבין 15 מטופלים בכימותרפיה (79% לעומת 53%, p<0.14). החוקרים טוענים כי העדר המובהקות הסטטיסטית נובע ממספר המשתתפים הקטן.

בחולים שטופלו ב-INO חציון מספר מחזורי הטיפול עמד על שלושה, בעוד שבאלו תחת טיפול סטנדרטי חציון מספר מחזורי הטיפול עמד על אחד, ללא תלות בסוג הטיפול.

למרות ההבדלים, שיעורי ההיארעות הכוללים של אירועים חריגים על-רקע הטיפול התרופתי בכל דרגה היו דומים בשתי הקבוצות. שיעורי הפסקת הטיפול היו דומים בשתי הקבוצות (83% לעומת 89%), אך הפסקת טיפול ב-INO נבעה בעיקר מהפוגה מלאה (35%), בעוד שבקבוצת הטיפול הכימותרפי נבעה בעיקר בשל ALL עמיד לטיפול (40%).

חום נויטרופני הינו האירוע החריג החמור הנפוץ ביותר בשתי הקבוצות (12% לעומת 18%). מספר מקרי התמותה במהלך טיפול ב-INO היה גבוה יותר (17 לעומת 11), כאשר ארבעה מקרים יוחסו לטיפול ושני מקרים נבעו מ-VOD (Veno-occlusive liver disease), על-רקע ההשתלה לאחר תקופת המחקר. מניתוח רב-משתנים עלה כי גורם הסיכון העיקרי ל-VOD היה טיפול במשלב אלקילטורים במהלך ההשתלה.

מספר החולים שהמשיכו להשתלת תאי גזע היה גבוה יותר בקבוצת המטופלים ב-INO, בהשוואה למטופלים בכימותרפיה (48 לעומת 20).

מתוך כנס ה-EHA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה