אונקולוגיה

מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טיפול ראשון לנוירובלסטומה בסיכון גבוה (מתוך הודעת ה-FDA)

תכשיר חדש שאושר ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי כנגד נוירובלסטומה בסיכון גבוה הוכח כטיפול המביא להארכת ההישרדות, בשילוב עם טיפולים אחרים, בילדים עם גידול זה. Dinutuximab מהווה אפשרות טיפול חדשה בחולים אלו ומדובר בטיפול המאושר הראשון המיועד באופן ספציפי לטיפול בחולים עם נוירובלסטומה בסיכון גבוה.

האישור כולל את מתן הטיפול כחלק מתכנית טיפול נרחבת, כולל ניתוח, כימותרפיה וטיפול קרינתי, בחולים בהם תועדה לפחות תגובה חלקית לטיפול קו-ראשון קודם.

אישור הטיפול מבוסס על תוצאות מחקר רב-מרכזי, בתווית-פתוחה, אקראי, שכלל 226 ילדים עם נוירובלסטומה בסיכון גבוה. החולים היו בגילאי 11 חודשים עד 15 שנים (חציון גיל של 3.8 שנים). כל החולים קיבלו טיפול אינטנסיבי קודם עם לפחות תגובה חלקית לטיפול, שכלל טיפול כימותרפי רב-תרופתי וניתוח, ולאחריו טיפול כימותרפי אינטנסיבי והשתלת מח עצם עם טיפול קרינתי.

לאחר הטיפול האינטנסיבי, החולים חולקו באקראי לטיפול פומי ב-Isotretinoin או שילוב של Isotretinoin עם Dinutuximab וכן Interleukin-2 ו-Granulcoyte-Macrophage Colony Stimulating Factor, שני טיפולים המגבירים את היעילות של התכשיר עקב גירוי פעילות מערכת החיסון.

לאחר שלוש שנות מעקב, 63% מהחולים שטופלו בשילוב שכלל Dinutuximab שרדו, ללא גדילה או הישנות של הגידול, זאת בהשוואה ל-46% מהחולים שטופלו ב-Isotretinoin בלבד. מניתוח מעודכן של ההישרדות עלה כי התוצאות היו אף טובות יותר, כאשר 73% מהמטופלים ב-Dinutuximab שרדו, בהשוואה ל-58% מהמטופלים ב-Isotretinoin. היצרן מסר כי בעת הניתוח ההישרדותי, חציון ההישרדות הכולל טרם נקבע בשתי הקבוצות וקבע כי יחס הסיכון להבדל בהישרדות בין הקבוצות עמד על 0.58.

תוצא היעילות העיקרי של המחקר כלל שיעורי הישרדות ללא-אירועים, שהוגדרו כזמן מההקצאה האקראית עד להופעת הישנות, מחלה מתקדמת, ממאירות משנית, או תמותה. בניתוח הביניים השביעי הודגם שיפור בשיעורי ההישרדות ללא אירועים (יחס סיכון של 0.57) וארבעת החולים הנותרים שטופלו ב-Isotretinoin בלבד חצו לקבוצת הטיפול המקבילה וטופלו בשילוב עם Dinutuximab. חציון ההישרדות ללא-אירועים טרם נקבע בקבוצת ההתערבות ועמד על 1.8 שנים בקבוצת הטיפול ב-Isotretinoin בלבד.

התכשיר נושא אזהרת קופסא לפיה הטיפול עשוי לגרות תאי עצב, עם הופעת כאב עז הדורש טיפול תוך-ורידי בנרקוטיקה, וכן אזהרה כי הטיפול עלול לגרום לנזק עצבי ותגובות מסכנות חיים לעירוי, כולל נפיחות של דרכי הנשימה העליונות, קשיי נשימה ולחץ דם נמוך, במהלך או זמן קצר לאחר השלמת העירוי. אירועים חריגים חמורים אחרים כוללים זיהום, בעיות עיניות, הפרעות אלקטרוליטריות ודיכוי מח עצם.

האירועים החריגים הנפוצים ביותר של Dinutuximab כללו כאב עז, חום, ספירת טסיות נמוכה, תגובות באתר העירוי, לחץ דם נמוך, ריכוז נמוך של נתרן, אשלגן וסידן בדם, עליה באנזימי כבד, הקאות, אנמיה, שלשולים, נויטרופניה ולימפופניה, פריחה וכן תסמונת דלף קפילארי.

היצרן מציין כי המינון המומלץ הוא 17.5 מ”ג למ”ר ביום, במתן בתמיסה תוך-ורידית מדוללת במהלך 10-20 שעות במשך ארבעה ימים עוקבים, עד חמישה מחזורי טיפול לכל היותר. החולים נדרשים לטיפול תוך-ורידי באופיואידים לפני, במהלך ובמהלך השעתיים לאחר העירוי להקלה על כאב נוירופתי; עוד נדרש מתן נוזלים דרך הוריד וטיפול מוקדם בנוגדי-היסטמינים,  משככי כאבים ומורידי חום.

מתוך הודעת ה-FDA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה