אונקולוגיה

תכנית ניתוח בטוח סטנדרטית מפחיתה את הסיכון לאירועים חמורים (J Am Coll Surg.)

במאמר שפורסם במהלך חודש ינואר בכתב העת Journal of the American College of Surgeons מדווחים חוקרים כי תכנית ניתוח בטוח סטנדרטית מביאה לירידה משמעותית בשיעורי האירועים החמורים המדווחים. הסיכון לסיבוכים חמורים גבוה במיוחד במקרים של ניתוחים רובוטיים.

החוקרים מסבירים כי בטיחות החולים בתקופה הבתר-ניתוחית עדיין מהווה אתגר והצורך בתהליך להפחתת הסיכון גדל עם העליה במודעות לבעיה זו. תכנית Safe Surgery Saves Lives מטעם ארגון הבריאות העולמי הוכיחה ירידה בשיעורי תמותה וסיבוכים במבוגרים העוברים ניתוח לא-לבבי במגוון רחב של בתי חולים. ה-National Quality Forum נקט גם כן באמצעים לשיפור בטיחות הטיפול בחולים ולהפחתת ההיארעות של סיבוכים חמורים במהלך פרוצדורות כירורגיות.

החל מאוקטובר 2008 הוחלט במדיקייר ומדיקייד שלא לפצות בתי חולים עבור ארבעה סוגים של סיבוכים מדווחים חמורים בעקבות ניתוחים: ניתוח או פרוצדורה פולשנית שגויה שבוצעה במטופל, ניתוח או פרוצדורה פולשנית שבוצעו בחלק שגוי של הגוף, ניתוח או פרוצדורה פולשנית שבוצעו בחולה הלא-נכון, או הותרה בטעות של גוף זר בגוף המטופל לאחר הניתוח.

במטרה לקבוע אם הקפדה על אמצעי בטיחות אלו הביאה להפחתת שיעור אירועים חמורים, החוקרים ערכו השוואה בין שיעורים אלו לפני ואחרי יישום תכנית בטיחות סטנדרטית. התכנית שמה דגש על מסר מרכזי, מנהיגות, פרוצדורות ברורות וסטנדרטים מצופים מכלל אנשי הצוות.

אירועים מדווחים חמורים הוגדרו כהותרת פריט ניתוחי, אתר שגוי, חולה שגוי ו/או פרוצדורה שגויה. מההערכות עלה כי שיעורי ההיענות לתכנית הבטיחות החדשה עמדו על 96%.

התכנית כללה את כל אנשי הצוות (כולל המרדימים והמנתחים) שהקפידו על זיהוי המטופל ואתר הניתוח, סימנו את אתר הניתוח, הקפידו על טיים אאוט לפני הפרוצדורה, רמזים ויזואלים שימשו לתזכורת לצוותים להקפיד על ספירת ציוד ותחבושות, תדרוך של הצוות לאחר הפרוצדורה והערכת הכישורים של אנשי הצוות.

במהלך ארבע שנות המחקר, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 683,193 מקרים בחדר ניתוח וחדר לידה. לאחר יישום התכנית, שיעור האירועים החמורים המדווחים ירד מ-0.075 ל-1,000 מקרים ל-0.037 ל-1,000 מקרים (ירידה של 52%, p<0.05). הזמן הממוצע בין אירועים חמורים עלה מ-27.4 ימים לפני יישום התכנית ל-60.6 ימים לאחר יישום התכנית (p<0.05).

אעפ”י שתכנית ניתוח בטוח הפחיתה את שיעור האירועים החמורים באופן דומה במקרים של ניתוחים רובוטיים ולא-רובוטיים, עדיין תואר הבדל מובהק סטטיסטית בשיעור האירועים החמורים בין שתי הקבוצות אללו. שיעור האירועים החמורים היה גבוה פי שבע בניתוחים רובוטיים, בהשוואה לניתוחים לא-רובוטיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יישום תכנית בטיחות ניתוחים עשויה להביא לירידה בשיעור האירועים החמורים בחדרי ניתוח וחדרי לידה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הנושא.

J Am Coll Surg. 2015;220:12-17

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה