אונקולוגיה

השוואה בין בדיקת PET/CT עם 68Ga- PSMA או 18F- Fluoromethylcholine לאבחנה של הישנות סרטן ערמונית (Eur J Nucl Med Mol Imaging )

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Nuclear Medicine & Molecular Imaging מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר להשוואה בין בדיקות PET/CT (Positron Emission Tomography/Computed Tomography) עם  68Ga-labelled PSMA (Prostate Specific Membrane Antigen) לעומת בדיקות PET/CT עם 18F-Fluoromethylcholine, מהם עולה כי בדיקות עם 68Ga-PSMA עשויות לזהות נגעים אופיניים לסרטן ערמונית עם ניגודיות טובה יותר, בהשוואה לבדיקה סטנדרטית עם  18F-Fluoromethylcholine, בעיקר בנוכחות רמות PSA נמוכות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדיקות PET עם סמני כולין מצויות בשימוש נרחב לאבחנה של סרטן ערמונית. עם זאת, במקרים רבים אין עליה במטבוליזם של כולין, אך ניתן לזהות ביטוי מוגבר של PSMA במרבית המקרים של סרטן ערמונית. לפיכך, בדיקת 68Ga-labelled PSMA עשויה להיות עדיפה על-בדיקה המבוססת על כולין. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לערוך השוואה בין סמן חדש זה ובין בדיקת PET/CT סטנדרטית, המבוססת על כולין.

מדגם המחקר כלל 37 חולים עם הישנות ביוכימית של סרטן ערמונית (רמת PSA ממוצעת של 11.1 ננוגרם למ”ל). החוקרים השלימו הערכה רטרוספקטיבית לאחר בדיקת PET/CT עם 68Ga-labelled PSMA ו-18F-Fluoromethylcholine במרווח זמן של שלושים ימים ובחנו באופן חצי-כמותי את הקליטה של הסמן הרדיואקטיבי באמצעות מדדי SUVmax (Maximum Standardized Uptake Value) של סריקות שבוצעו שעה אחת לאחר הזרקת תמיסת 68Ga-PSMA (חציון של 132 MBq) ו-18F-Fluoromethylcholine (חציון של 237 MBq). בנוסף, חושב היחס בין הקליטה בגידול ובין קליטת רקע.

במהלך הבדיקות זוהו 78 נגעים אופייניים לסרטן ערמונית ב-32 נבדקים באמצעות 68Ga-PSMA ו-56 נגעים זוהו ב-26 חולים באמצעות 18F- Fluoromethylcholine. שיעורי האבחנה המוגברים בבדיקות עם 68Ga-PSMA היו מובהקים סטטיסטית (p=0.04). בחמישה חולים לא זוהו נגעים עם שתי שיטות הבדיקה. כל הנגעים שזוהו באמצעות בדיקת PET/CT סטנדרטית זוהו גם בבדיקה שבוצעה עם 68Ga-PSMA.

בבדיקות שנערכו עם סמן 68Ga-PSMA מדד SUVmax היה גבוה יותר בבירור (מעל 10%) ב-62 מבין 78 נגעים (79.1%) והיחס בין הגידול לרקע היה גבוה יותר בבירור (מעל 10%) ב-74 מבין 78 נגעים (94.9%), בהשוואה לבדיקות שבוצעות באמצעות 18F-Fluoromethylcholine.

מהנתונים עולה כי בדיקת PET/CT עם 68Ga-PSMA הינה שיטה קלה לביצוע לאבחנת הישנות סרטן ערמונית וגרורות, עם ניגודיות טובה יותר משמעותית, בהשוואה לבדיקות PET/CT סטנדרטיות. היתרון העיקרי של בדיקות באמצעות 68Ga-PSMA נוגע לרגישות זיהוי נגעים גם ברמות PSA נמוכות, של גרורות לקשריות לימפה קטנות בלבד (בעיקר עקב קליטה מוגברת של הסמן הרדיואקטיבי) ושל גרורות לעצם ולכבד בשל קליטת רקע נמוכה.

Eur J Nucl Med Mol Imaging (2014) 41:1120

הערת המערכת:

כיום, 68Ga-PSMA , מיוצר לראשונה בישראל על ידי חברת איזוטופיה שהינו בית מרקחת גרעיני ומסופק לבתי החולים המבצעים בדיקות PET/CT . מידע נוסף ניתן לקבל דרך הרופא המטפל או דרך אתר איזוטופיה www.isotopia.co.il.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בינה מלאכותית יכולה לצמצם טעויות בפענוח בדיקות הדמיה? (Radiology)

    האם בינה מלאכותית יכולה לצמצם טעויות בפענוח בדיקות הדמיה? (Radiology)

    פענוח בדיקות הדמיה הינה משימה מאתגרת הדורשת זמן רב של רופאים ולמרות זאת מלווה בשכיחות לא מבוטלת של טעויות בפענוח בדיקות ההדמיה. מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Radiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מערכת בינה מלאכותית של ChatGPT-4 עשויה לסייע לרדיולוגים בבחינה חוזרת וזיהוי טעויות בדו”חות הרדיולוגיים ע”י זיהוי הטעויות הנפוצות […]

  • מערכת בינה מלאכותית עשויה לסייע בזיהוי מוקדם יותר של דימום ממעי דק (The Lancet Digital Health)

    מערכת בינה מלאכותית עשויה לסייע בזיהוי מוקדם יותר של דימום ממעי דק (The Lancet Digital Health)

    בדיקת קפסולה בעזרת בינה מלאכותית עשויה לסייע באבחון מדויק ומהיר יותר של נגעים מדממים במעי הדק, בהשוואה לבדיקה סטנדרטית, כך עולה מתוצאות מחקר רב-מרכזי חדש שפורסמו בכתב העת The Lancet Digital Health. במסגרת המחקר גויסו מ-14 מרכזים רפואיים חולים עם חשד לדימום ממעי דק אשר השלימו בדיקת קפסולה אנדוסקופית של המעי הדק עם מערכת NaviCam […]

  • תוכנה מבוססת בינה מלאכותית לפענוח תפקודי ריאות משפרת דיוק אבחנתי (Am J Respir Crit Care Med)

    תוכנה מבוססת בינה מלאכותית לפענוח תפקודי ריאות משפרת דיוק אבחנתי (Am J Respir Crit Care Med)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Thoracic Society International Conference עולה כי תוכנה המבוססת על בינה מלאכותית לפענוח עקומות תפקודי ריאות הובילה לקביעת אבחנות בצורה מדויקת יותר ע”י רופאי משפחה. החוקרים מסבירים כי רופאים משפחה לעיתים קרובות אינם חשים בנוח להשלים ולפענח בדיקת תפקודי ריאות לאור העדר הכשרה וניסיון מספקים. במחקר הנוכחי הם ביקשו […]

  • בדיקת שתן יכולה למנוע ביופסיות מיותרות של הערמונית

    בדיקת שתן יכולה למנוע ביופסיות מיותרות של הערמונית

    בדיקת שתן של 18 סמנים עשויה להיות רלוונטית יותר לאבחון סרטן הערמונית בדרגה גבוהה מאשר הבדיקות הקיימות. בכך ניתן למנוע הדמיה או בדיקות ביופסיה נוספות ב-35%-41% מהחולים. לכן, השימוש בבדיקות כאלה בחולים עם רמות PSA גבוהות עשוי להפחית את הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לבדיקת סרטן הערמונית תוך שמירה על היתרונות ארוכי הטווח שלה. עד כה, לגברים […]

  • בין המושבים בכנס Biomed Israel 2024 שיתקיים השבוע: Fem Tech, ומכשור רפואי חדשני

    בין המושבים בכנס Biomed Israel 2024 שיתקיים השבוע: Fem Tech, ומכשור רפואי חדשני

    מושב Fem Tech בכנס Biomed Israel 2024 יציג את הפערים המגדריים בתחום הרפואי וכיצד התעשייה מסתערת לסגור אותו. סטארט-אפים ישראליים יציגו דור חדש של מכשירים רפואיים המפשטים ניתוחים והליכים רפואיים, מקטינים את הפולשנות, מפחיתים כאב, ומקצרים את תהליך השיקום וההחלמה.

  • הטיפ השבועי עם פרופ' רז: מתן טסטוסטרון וסרטן

    הטיפ השבועי עם פרופ' רז: מתן טסטוסטרון וסרטן

    הפעם הטיפ השבועי מתייחס לשאלה של מתן טסטוסטרון לחולי סרטן פרופ’ רז מתייחס לסקירה שעלתה באימד: טיפול בטסטוסטרון אינו מלווה בסיכון מוגבר לממאירות של הערמונית (JAMA Netw Open) לכל הטיפים השבועיים  בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה