אונקולוגיה

הסיכון הכרוך בטיפול באספירין למניעה ראשונית עולה על התועלת האפשרית (Heart)

מסקירה חדשה המבוססת על מחקר אקראי עולה כי אין מקום לטיפול באספירין במינון נמוך לצורך מניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם או ממאירות של המעי הגס והרקטום בכלל הנשים הבריאות בגיל העמידה או בגיל מבוגר יותר, מאחר והסיכון לדימום מג’ורי ממערכת העיכול עולה על התועלת האפשרית. ממצאי המחקר מבוססים על נתונים ממחקר Women’s Health Study, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Heart.

עם זאת, טיפול מונע באספירין במינון נמוך נדרש בחלק מהנשים מעל גיל 65 עם סיכון נמוך לדימום ממערכת העיכול. למניעת אירוע אחד (אוטם לא-פטאלי של שריר הלב, אירוע מוחי לא-פטאלי, תמותה עקב מחלות לב וכלי דם, או ממאירות פולשנית של המעי הגס והרקטום), על 32 נשים מעל גיל 65 שנים ליטול טיפול באספירין במינון נמוך.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים אודות 27,939 נשים בריאות בגילאי 45 שנים ומעלה, שלקחו חלק במחקר Women’s Health Study. בתחילת המחקר, גיל הנשים הממוצע עמד על 54.7 שנים ואחת מכל עשר נשים הייתה בגיל 65 שנים ומעלה. הנשים חולקו באקראי לפלסבו או טיפול באספירין במינון 100 מ”ג, שניתנו פעם ביומיים.

החוקרים פיתחו ארבעה מודלים לניבוי ההשפעה של טיפול מונע באספירין במשך 15 שנים על ארבעה תוצאים: מחלות לב וכלי דם, ממאירות מעי גס ורקטום, ממאירויות אחרות ודימום מג’ורי ממערכת העיכול. מטרתם הייתה לקבוע את גישת הטיפול האופטימאלית: מתן הטיפול לכולם, מתן הטיפול לאף אחד, טיפול רק בנשים בגילאי 65 שנים ומעלה או טיפול על-פי הסיכון החזוי.

במהלך חציון מעקב של 10.1 שנים, תועדו 604 מקרים של מחלות לב וכלי דם, 168 מקרים של ממאירות מעי גס ורקטום, 1,832 מקרים של ממאירויות אחרות ו-302 מקרים של דימומים ממערכת העיכול. במהלך מעקב נוסף לאחר המחקר של עד 7.2 שנים, תועדו 107 מקרים נוספים של מעי גס ורקטום ו-1,388 מקרים של ממאירויות אחרות.

המודל ניבא כי במהלך 15 שנים לנשים סיכון של 11.4% לתוצא חריג: 1.5% למחלות לב וכלי דם, 0.5% לסרטן מעי גס ורקטום, 8.7% לממאירויות אחרות ו-0.8% לדימום מג’ורי ממערכת העיכול.

בהשוואה לטיפול בפלסבו, טיפול קבוע באספירין במינון נמוך לווה בסיכון נמוך יותר באופן מתון למחלות לב, אירועים מוחיים וממאירות מעי גס ורקטום, אך רק 1.1% מהנשים שנטלו נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים אובחנו עם דימום מג’ורי ממערכת העיכול.

עם זאת, עם עליה בגיל, ההשפעה המגנה של אספירין מפני מחלות לב וכלי דם עלתה, ממצא דומה לזה שתואר בגברים במחקר Physicians Health Study.

בנשים רבות בגילאי 65 שנים ומעלה, ההשפעה המגנה של אספירין על הסיכון לממאירות ומחלות לב וכלי דם עלתה על הסיכון המוגבר לדימומים, בעיקר במידה והדימומים הוגדרו כפחות חשובים.

בתת-קבוצה של נשים מבוגרות, מספר החולים הנדרש לטיפול במשך 15 שנים למניעת מקרה אחד של אירוע חריג עמד על 29. מספר החולים המוכנים לטיפול במשך 15 שנים למניעת אירוע חריג אחד, הלוקח בחשבון גם תופעות לוואי פחות חמורות דוגמת דימום מינורי וכיב פפטי, ואת הנטל הכרוך בנטילת הטיפול כל יום, עמד על 32 חולים.

Heart 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה