אונקולוגיה

מה בין איכות השינה ובין ממצאים פתולוגיים בחולי דמנציה? (Neurology)

רמות נמוכות של ריוויון חמצן במהלך שינה וקיצור משך שלב שינת גלים איטיים (SWS או Slow Wave Sleep) קשורים שניהם עם מאפיינים פתולוגיים של דמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Neurology.

מתוצאות המחקר עולה כי בגברים קשישים עם רמות נמוכות יותר של ריוויון חמצן במהלך שינה תועד מספר רב יותר של מיקרו-אוטמים, הנגע המרכזי במקרים של דמנציה וסקולארית, בעוד שבאלו עם קיצור שינת גלים איטיים תועדה אטרופיה מוחית נרחבת יותר בבדיקות לאחר המוות. יתרה מזאת, הירידה במדדים קוגניטיביים במהלך המעקב הייתה קטנה יותר בגברים עם מדדי SWS גבוהים יותר, רמז לכך ששינה זו עשויה להגן מפני הידרדרות קוגניטיבית, ייתכן בעקבות הפחתת אטרופיה מוחית.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 167 קשישים ממוצא יפני-אמריקאי, בגיל ממוצע של 84 שנים, כחלק ממחקר Honolulu-Asia Aging Study. כל המשתתפים השלימו בדיקת שינה בביתן במהלך 1999-2000 ולאחר מכן הלכו לעולמם והושלמה בדיקה לאחר המוות לפני שנת 2010. החוקרים בחנו באופן ספציפי את מאפייני השינה באמצעות בדיקות שינה ואם היה קשר בין מאפיינים אלו ובין נגעים מוחיים בבדיקות לאחר המוות.

במשתתפים עם ריוויון חמצן נמוך מ-95% מספר מיקרו-אוטמים היה גדול יותר. באופן ספציפי, כאשר המשתתפים חולקו לרבעונים על-פי זמן שינה עם ריוויון חמצן נמוך מ-95%, באלו ברבעון העליון מספר מיקרו-אוטמים היה גבוה כמעט פי ארבע, בהשוואה לאלו ברבעון התחתון. ריוויון חמצן גבוה יותר במהלך שלב REM (Rapid Eye Movement) נקשר עם פחות גליוזיס ואובדן תאי עצבי באזור ה-Locus Ceruleus. עליה במשך שלב שינת גלים איטיים לוותה בירידה באטרופיה כללית (יחס סיכויים מתוקן של 0.32), שוב בהשוואה הרבעון העליון והתחתון של אחוז השינה בשלב SWS.

בדיקות קוגניטביות נערכו במרווחים קבועים באמצעות מדד CASI (Cognitive Abilities Screening Instrument) ומצאו כי הירידה במדדים הקוגניטביים הייתה קטנה יותר בקרב גברים עם עליה במשך שינת גלים איטיים.

מהממצאים עולה כי היפוקסיה במהלך שינה וירידה בשינת גלים איטיים עשויים לתרום לתהליכים הפתולוגיים המרכזיים המובילים לליקוי קוגניטיבי בקשישים.

Neurology. Published online December 10, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה