חסר וויטמין D מנבא הופעת ליקוי קוגניטיבי (Neurology)

ממצאי מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Neurology, תומכים בקשר בין רמות נמוכות של וויטמין D ובין סיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי, ממצאים התומכים בהשלמת מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם תוספי וויטמין D יביאו לדחיית או מניעת דמנציה.

בקבוצה של מבוגרים בעלי תפקוד קוגניטיבי שמור, רמות 25OHD (25-Hydroxyvitamin D) נמוכות מ-75 ננומול לליטר בתחילת הדרך ניבאו התפתחות ליקוי קוגניטיבי במהלך ארבע השנים הבאות, ללא תלות בגורמים אחרים.

החוקרים כותבים כי על נוירולוגים וגריאטרים לקחת בחשבון את האפשרות כי תוספי וויטמין D בקשישים עשויים לסייע במניעת מחלות נוירו-דגנרטיביות.

במהלך המחקר אספו החוקרים נתונים אודות 1,927 קשישים מהקהילה (גיל ממוצע של 73.9 שנים), שלקחו חלק במחקר Pro. V.A (Progetto Veneto Anziani). בתחילת המחקר, הריכוז הממוצע של רמות 25OHD עמד על 84.1 ננומול לליטר. כ-28% מהמשתתפים אובחנו עם חסר וויטמין D (מתחת ל-50 ננומול לליטר) וב-6.5% החסר היה חמור (מתחת ל-25 ננומול לליטר).

במשתתפים עם חסר וויטמין D או רמות לא-מספקות של הוויטמין (50-75 ננומול לליטר) תועדה שכיחות גבוהה יותר של ירידה במדדי מיני-מנטל במהלך 4.4 שנות מעקב, בהשוואה לאלו עם רמות מספקות של הוויטמין (75 ננומול לליטר ומעלה).

בקרב משתתפים עם תפקוד קוגניטיבי שמור בתחילת המחקר (מדד מיני מנטל של 24 ומעלה), זוהה קשר בלתי-תלוי בין רמות לא-מספקות של הוויטמין ובין סיכון מוגבר להידרדרות קוגניטיבית במהלך ארבע שנים, בהשוואה לאלו עם רמות תקינות של הוויטמין.

במשתתפים עם ליקוי קוגניטיבי בתחילת הדרך, תואר קשר בין חסר וויטמין D ובין סיכון מוגבר להידרדרות בתפקוד הקוגניטיבי, אך הקשר הפך לא-מובהק לאחר תקנון לטיפולים אחרים.

החוקרים כותבים כי ייתכן וחשיבות וויטמין D בהידרדרות קוגניטיבית נוספת היא פחות ברורה לאור נוכחות מחות רקע ומוגבלויות אחרות, העשויות להאיץ את ההידרדרות הקוגניטיבית, ללא תלות ברמות הבסיס של וויטמין D.

Neurology. Published online November 5, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה