אונקולוגיה

מתן Risedronate לנשים המקבלות טיפול בחוסמי ארומטאז’ למניעת סרטן שד מקטין הסיכון לאיבוד עצם (Lancet Oncology )

מאת מערכת אי-מד

ע”פ מחקר חדש מה-Lancet Oncology טיפול ב-Risedronate (אקטונל) למטופלות פוסטמנופאוזליות  בחוסמי ארומטאז’ למניעת סרטן שד, מנטרל את הירידה ב-BMD הקשורה לטיפול בחוסמי הארומטאז’.

ברקע מציינים המחברים כי חוסמי ארומטאז’ משמעים להפחתת סיכון לסרטן שד בנשים פוסטמנופאוזליות בסיכון גבוה , אך הטיפול קשור עם סיכון מוגבר לאיבוד עצם. החוקרים ביקשו להעריך במחקר זה את האפקטיביות של ריסרדונאט למניעת ירידה של צפיפות העצם ( BMD ) לאחר 3 שנות מעקב בתת קבוצה של מטופלות במחקר ה-IRIS-II .

המחקר כפול הסמיות של IRIS-II גייס 3.864 נשים פוסטמנופאוזליות בריאות הנמצאות בסיכון מוגבר לסרטן שד שחולקו באופן אקראי לקבלת anastrozole (במינון של 1 מ”ג/יום) או פלציבו , כשמהן 36% נשים פוסטמנופאוזליות הוקצו לתת מחקר לבחינת צפיפות עצם , עקב רמות צפיפות עצם נמוכות בתחילת המחקר (ערכים נמוכים של T SCORE ) בעמוד השדרה ובצוואר הירך.

ברובד 1 נכללו נשים עם מדד T של לפחות 1.0- , ברובד 2 – תוצאות T של לפחות 2.5- אך פחות מ-1- .

ברובד 3 – תוצאת T קטנה מ-2.5- אך גדולה מ-4.0- .

נשים ברובד 1 היו במעקב בלבד. נשים ברובד 3 קיבלו טיפול מונע עם ריסדרונט (35 מ”ג לשבוע) . נשים ברובד 2 חולקו אקראית לקבלת ריסרדרונט (35 מ”ג לשבוע) או פלצבו .

יעד המחקר המרכזי של האנליזה לכל פרוטוקול שכלל בדיקת צפיפות עצם DXA בתחילת המחקר ולאחר 3 שנים, היה האפקט של הריסרדרונט מול פלציבו עבור נשים אוסטיאופורוטיות ברובד 2 שטופלו באופו אקראי באנאסטרזול (1 מ”ג ליום).

יעדי מחקר משניים כללו אפקט של אנאסטרזול 1 מ”ג ליום על BMD בנשים שלא קיבלו ריסארדרונט (ברובדים 1 ו-2) ובנשים אוסטיאופורוטיות שטופלו בריסארדרונט (רובד 3). המחקר נמשך אך לא מגייס עוד מטופלות נוספות

בשלב זה מדווחים החוקרים שבין פברואר 2003 לסוף ספטמבר 2010 , 150 נשים (58%) מתוך 260 ברובד 2 אשר חולקו אקראית לקבלת אנאסטרזול וריסרדרונט או פלצבו , היו עם נתוני שינוי ב-BMD של הירך לאחר 3 שנים.

בעמוד השדרה המותני השינוי הממוצע ב-BMD ב-3 שנים עבור 77 הנשים שקיבלו אנאסטרזול/ריסרדרונט היה 1.1% (בין 0.2%-2.1%) לעומת 2.6%- (בטווח 4.0%- ל-1.3%-) עבור 73 נשים שקיבלו אנאסטרזול/פלציבו , וההבדל היה מובהק סטטיסטי.

עבור ה-BMD של הירך השינוי ב-BMD עבור נשים שקיבלו אנאסטרזול/ריסרדרונט היה 0.7%- (בטווח בין 1.6%- ל-0.2%) לעומת 3.5%- (בטווח 4.6%- ל-2.3%-) עבור נשים שקיבלו אנאסטרזול/פלציבו , הבדל שגם היה מובהק סטטיסטי.

ב-652 נשים מתוך 1008 ברובד 1 ו-2 שלא הוקצו באופן אקראי לריסרדרונט נמצא שבאלה שלא קיבלו ריסרדרונט אך קיבלו אנאסטרזול סבלו מירידה מובהקת ב-BMD לאחר 3 שנות מעקב, בהשוואה לנשים שקיבלו פלציבו.

החוקרים מסכמים כי שימוש בריסרדרונט ניטרל את האפקט של איבוד עצם על רקע טיפול באנאסטרזול בנשים אוסטיאופניות ואוסטיאופורוטיות ולכן ניתן להציע אותו כטיפול משולב עם אנאסטרזול ולאפשר בכך שיפור פרופיל של תועלת-סיכון של הטיפול.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה