אונקולוגיה

התועלת של קרינה מסוג SBRT לטיפול בסרטן ריאות (מתוך הכנס השנתי ה-56 מטעם ASTRO)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי אין עליה משמעותית ברעילות מאוחרת עם טיפול קרינתי מסוג SBRT (Stereotactic Body Radiation Therapy) בחולים עם ממאירות מוקדמת, אך לא-נתיחה, מסוג NSCLC (Non-Small-Cell Lung Cancer).

לממצאים חשיבות רבה מאחר ונוגעים לחשש קודם שהעלו מומחים בתחום בכל הנוגע לטיפולי SBRT, הכוללים מינוני קרינה גבוהים.

במהלך הכנס השנתי ה-56 מטעם ASTRO (American Society for Radiation Oncology) טענו המומחים כי הנתונים שנאספו במהלך חמש שנים עשויים להביא לשינוי גישת הטיפול המקובלת וציינו כי מדובר בשינוי המשמעותי הראשון מזה כחמישים שנים בתחום. מדובר בשינוי נוסף של גישת הטיפול לאחר המלצה לשינוי גישת הטיפול בעקבות פרסום הממצאים לאחר שלוש שנות מעקב אחר החולים, שפורסמו בשנת 2010.

מדגם המחקר כלל 59 חולים עם ממאירות מסוג NSCLC בשלב מוקדם בתקופה שבין מאי 2004 ועד אוקטובר 2006. האבחנה של ממאירות ריאתית התבססה על ביופסיה, אך הערכת שלב המחלה התבססה על אמצעים לא-פולשניים. כל החולים במחקר לא התאימו להתערבות ניתוחית לטיפול בממאירות, מאחר וחולים אלו לרוב אינם נכללים במחקרים קליניים.

מבין 59 החולים, 55 היו זמינים להערכה, עם חציון מעקב כולל של ארבע שנים ו-7.2 שנות מעקב אחר חולים ששרדו את המחלה. 44 חולים אובחנו עם גידולי T1, 11 חולים אובחנו עם גידולי T2. חציון גיל המשתתפים במחקר עמד על 72 שנים, מבין אלו ב-88% המדד התפקודי עמד על 0 או 1.

מהערכת תכנית הטיפול עלה כי מנת הטיפול שניתנה עמדה על 18 Gy בשלוש פרקציות (54 Gy בסה”כ), המוגדר כטיפול SBRT פוטנטי יותר.

החוקרים מסביכים כי מהמחקר בשלב 2 עולות תוצאות מרשימות מאוד מבחינת שיעורי הישרדות כוללת של 40% ושיעורי הישנות גידול ראשוני של 7%, שהם נמוכים מאוד ועולים בקנה אחד עם התוצאות לאחר ניתוחים .

שיעור מקרי רעילות חמורה נותר יחסית ללא שינוי במהלך חמש שנים. החוקרים מדווחים על שני מקרים של רעילות בדרגה 4, בדומה למספר עליו דווח לאחר שלוש שנים. כמו כן, תועדו 15 מקרים של רעילות בדרגה 3, רק שני מקרים מעט מספר הדיווחים לאחר שלוש שנים.

עם זאת, נרשמה עליה בשיעורי הכשלון המקומי-אזורי (38% לאחר חמש שנים לעומת 13% לאחר שלוש שנים) ושיעור זה של כשלון מאוחר תועד בעיקר באונה המעורבת, אך גם בשערי הריאה ובמיצר.

מתוך הכנס השנתי ה-56 מטעם ASTRO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה