אונקולוגיה

הסרת אדנומות בסיכון נמוך קשורה לסיכון נמוך יותר לתמותה מסרטן קולורקטלי בהשוואה לאוכלוסיה הכללית (NEJM)

מחקר חדש מ-NEJM מצביע על כך שמטופלים שעברו כריתת אדנומות  נהנים משיעורי הישרדות גבוהים יותר מהאוכלוסיה הכללית במקרה שבה האדנומה שנכרתה הייתה בסיכון נמוך, ועם סיכון גבוה יותר לתמותה במידה והאדנומה הייתה בסיכון גבוה.

ברקע מסבירים החוקרים שלמרות שמעקב באמצעות קולונוסקופיה אחרי מטופלים שעברו הסרת אדנומה מתבצע באופן נרחב, מעט ידוע על התמותה על רקע סרטן קולורקטאלי במטופלים אלה.

החוקרים קישרו בין מאגר המידע של רשם הסיבות לתמותה בנורבגיה עם רשם הסרטן ובאמצעות כך העריכו את שיעורי התמותה (SMR)  מסרטן קולורקטאלי בקרב מטופלים שעברו הסרה של אדנומה קולורקטאלית בין 1993 ל-2007 . המעקב בוצע עד 2011. החוקרים חישבו שיעורי היארעות של תמותה בהשוואה לשיעורי התמותה של האוכלוסיה הכללית בנורבגיה .

ההמלצות בנורבגיה  הן לבצע קולונסקופיה לאחר 10 שנים במטופלים עם אדנומות בסיכון גבוה (כאלה שהן עם ציון גבוה של דיספלסיה, עם מרכיב שעיר או מעל 10 מ”מ) ולאחר 5 שנים עבור מטופלים שהיו להם שלושה אנדומות ומעלה.  אין צורך במעקב ע”פ ההמלצות עבור למטופלים עם אדנומות בסיכון נמוך. גודל הפוליפ והמס’ המדוייק לא היו זמינים מתוך נתוני הרשם. החוקרים הגדירו אדנומות בסיכון גבוה במידה והיו מס’ אדנומות וכאלה עם מרכיב שעיר או עם רמה גבוהה של דיספלסיה .

החוקרים מדווחים כי הם זיהו 40,826 מטופלים שנמצא אצלם אדנומות קולרקטליות אשר הוסרו. במהלך תקופת מעקב חציונית של 7.7 שנים (תקופת המעקב המקסימלית הייתה 19 שנה), 1,273 מטופלים אובחנו עם סרטן קולורקטלי. 

סך של 398 מקרי תמותה מסרטן מעי הגס היו צפויים ו-383 נצפו, עם SMR של 0.96 (ברווח בר סמך של 0.87-1.06 ) מבין המטופלים אשר עברו הסרת אדנומה. התמותה מסרטן מעי הגס עלתה בין המטופלים עם אדנומות בסיכון גבוה (צפי ל-209 מקרי תמותה, 242 מקרי תמותה שדווחו, SMR של 1.16 ברווח בר סמך 1.02-1.31 ), אך היא פחתה בין מטופלים עם אדנומות בסיכון נמוך (צפי ל-189 מקרי תמותה, 149 מקרים שדווחו, SMR של 0.75 ברווח בר סמך 0.63-0.88 ).

החוקרים מסכמים כי לאחר 7.7 שנות מעקב, התמותה מסרטן קולורקטלי הייתה נמוכה במטופלים שבהם הוסרה אדנומה בסיכון נמוך , וגבוהה מעט יותר במטופלים עם אדנומות בסיכון גבוה, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה