אונקולוגיה

גזיברו אושרה באירופה לטיפול בחולי לויקמיה לימפוציטית כרונית (הודעת רוש)

הודעת חברת רוש

·         גזיברו, הנוגדן החד שבטי הראשון כנגד CD20 שהנו מסוג II ועבר שינוי במבנה הסוכרי שלו (glycoengineering ) , אושר באירופה לחולי לויקמיה לימפוציטית כרונית (CLL) שלא טופלו בעבר.

·         האישור מבוסס על מחקר פאזה שלישית, CLL11, שהדגים כי גזיברו בשילוב עם הכימותרפיה כלורמבוציל האריך משמעותית את משך הזמן שהמטופלים חיו ללא החמרת המחלה, תוך העמקת ההפוגה מהמחלה (רמיסיה) בהשוואה לטיפולים סטנדרטיים כדוגמת כלורמבוציל או מבטרה בשילוב עם כלורמבוציל.

חברת רוש הודיעה היום שהוועדה האירופית אישרה את גזיברו (אובינוטוזומאב) בשילוב עם הכימותרפיה  כלורומבוציל לטיפול בחולי לויקמיה לימפוציטית כרונית שלא טופלו בעבר, שהנם בעלי תחלואה נלווית אשר אינה מאפשרת להם לקבל טיפולים אינטנסיביים (טיפול המבוסס על הכימותרפיה פלודאראבין במינון מלא).

מחוץ לאירופה ולשוויץ, גזיברו משווקת בשם גזייבה (Gazyva).

“אנו גאים להפוך את גזיברו לנגיש עבור חולי CLL באירופה”, אומרת סנדרה הורנינג, מנהלת רפואית ראשית וראש המחלקה העולמית לפיתוח מוצרים. “גזיברו הינה אפשרות טיפולית חדשה, העוזרת למטופלים להשיג תגובות עמוקות לטיפול, הבאות לידי ביטוי בהפוגות ממושכות יותר מהמחלה”.

האישור האירופי התבסס על תוצאות מחקר CLL11, שנערך בשיתוף פעולה הדוק עם קבוצת מחקר ה- CLL הגרמנית. המחקר הראה, שהטיפול בגזיברו בשילוב עם כלורמבוציל השיג את מטרת המחקר העיקרית, בכך שהפחית  משמעותית את הסיכון להתקדמות המחלה או מוות (Progression Free Survival) ב-61% בהשוואה לחולים שטופלו במבטרה בשילוב עם כלורמבוציל. בקרב החולים שטופלו עם גזיברו משך הזמן החציוני להתקדמות המחלה או מוות היה 26.7 חודשים, לעומת 15.2 חודשים במטופלים שקיבלו מבטרה(HR=0.39, CI 0.31-0.49, p<0.001).

המחקר אף הדגים שיעור תגובה כולל גבוה יותר עם גזיברו (21% לעומת 7%) , וכן עלייה של פי עשרה באחוז האנשים שהיו ללא מחלה שאריתית מינימלית (Minimal Residual Disease MRD)[1] (37.7% לעומת 3.3%) בהשוואה לקבוצה שקיבלה מבטרה.

בנוסף לכך, הטיפול עם גזיברו בשילוב כלורמבוציל האריך את תוחלת החיים של חולי CLL שלא טופלו בעבר (שיעור ההישרדות הכולל, Overall Survival), בהשוואה לחולים שטופלו עם כלורמבוציל בלבד. תופעות הלוואי הרציניות השכיחות ביותר של גזיברו היו תגובות הקשורות לקבלת העירוי, זיהומים, וספירה נמוכה של תאי הדם הלבנים (נויטרופניה). שכיחות וחומרת התגובות הקשורות לעירוי ירדו בצורה משמעותית לאחר העירוי הראשון, ולא דווח על תגובות רציניות מעבר לעירוי הראשון. מידע זה ממחקר CLL11 פורסם בכתב העת הרפואי New England Journal of Medicine.[i]

עבור חולי CLL באירופה, רוש מצפה להתחיל בהשקת גזיברו במספר מדינות אירופיות בשנת 2014. בנוסף, רוש חוקרת את גזיברו בסוגים אחרים של ממאירויות הדם, בהם הוכחה יעילותם של נוגדנים כנגד CD20, וכן חוקרת משלבי טיפול עתידיים שעשויים להפחית או לבטל את הצורך במתן כימותרפיה.

אודות לויקמיה לימפוציטית כרונית CLL

CLL הינו סוג הלויקמיה השכיח ביותר באירופה, המהווה 25-30% מכלל סוגי הלויקמיה.[ii]i, מידי שנה מאובחנים באירופה כ-20,000 מקרים חדשים של CLL ,-וכ-13,000 מקרי תמותה נגרמים בשל המחלה., [iii][iv][v]

אודות גזיברו

מחוץ לאירופה ולשוויץ, גזיברו משווק בשם גזייבה. גזיברו הינו נוגדן חד שבטי חדש מסוג II שעבר שינוי במבנה הסוכרי שלו (glycoengineering), המיועד להיקשר לחלבוןCD20 ,חלבון הנמצא רק על תאי לימפוציטים מסוג B. הנוגדן תוקף את תאי המטרה באופן ישיר וכן בשיתוף עם המערכת החיסונית של הגוף.

התרופה גזיברו התגלתה על ידי Roche Glycart AG, המהווה חלק ממערך המחקר והפיתוח המוקדם של תרופות של החברה. בנובמבר 2013, גזייבה הפכה לתרופה הראשונה שאושרה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לאחר הגדרתה כ”טיפול פורץ דרך”. גזייבה אושרה לשימוש בשילוב עם כלורמבציל לטיפול באנשים עם לויקמיה לימפוציטית כרונית שלא טופלו בעבר. התרופה ממשיכה להיחקר בעולם במסגרת תכנית קלינית מקיפה, הכוללת מחקרי פאזה שלישית “ראש בראש” מרובים בהם היא מושווית למבטרה בלימפומה שאינה הודג’קין (NHL) מהסוג האיטי (אינדולנטי) ובלימפומה מסוג תאים גדולים דיפוזית (DLBCL). מחקרים נוספים בשילוב עם מולקולות ביולוגיות קטנות במגוון ממאירויות הדם, נמצאים בתהליכי תכנון או ביצוע.

יעילות גזיברו בטיפול ב-CLL

מחקר CLL11 הינו מחקר פאזה שלישית פתוח, אקראי, רב-מרכזי בעל שלוש זרועות, שנערך בשיתוף פעולה הדוק עם קבוצת מחקר ה- CLL הגרמנית. המחקר בדק את פרופיל היעילות והבטיחות של גזיברו עם כלורמבוציל , מבטרה עם כלורמבוציל, וכלורמבוציל בלבד בקרב 781 חוליCLL שלא טופלו בעבר, הסובלים מתחלואה נלווית וזקוקים לטיפול. בשלב 1 של המחקר (589 נבדקים), בוצעה השוואה בין טיפול עם גזיברו וכלורמבוציל לכלורמבוציל בלבד, וכן השוואה בין מבטרה עם כלורמבוציל לכלורמבוציל בלבד. בשלב 2 של המחקר (663 נבדקים),  נערכה השוואה ישירה בין גזיברו וכלורמבוציל למבטרה וכלורמבוציל.

המטרה הראשונית של המחקר הייתה הערכת משך ההישרדות ללא התקדמות המחלה או מוות (PFS), בעוד המטרות המשניות היו הערכת שיעור התגובה הכולל לטיפול (ORR), הישרדות כוללת (OS), הישרדות ללא מחלה (DFS), שיעור היעדר מחלה שאריתית (MRD) ופרופיל בטיחות.




[1]במחקר CLL11 היעדר מחלה שאריתית מינימלית (MRD) הוגדרה כפחות מתא CLL אחד מתוך 10,000 תאים בדם לאחר סיום הטיפול.





[i] Goede V, et al. Obinutuzumab plus chlorambucil in patients with CLL and coexisting conditions NEJM 2014;370:1101-1110 DOI: 10.1056/NEJMoa1313984



[ii] Lamanna N et al. Chronic Lymphocytic Leukemia and Hairy-Cell Leukemia. Cancer Management [Available at: http://www.cancernetwork.com/cancer-management/chronic-lymphocytic-leukemia-and-hairy-cell-leukemia



[iii] Ferlay J, et al. Cancer incidence and mortality patterns in Europe: estimates for 40 countries in 2012 Eur J Cancer 2013;49(6):1374-403. DOI: 10.1016/j.ejca.2012.12.027



0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה