האם לבוטוקס השפעה מגנה מפני ממאירות של הקיבה? (Sci Transl Med)

קטיעת שני הענפים של עצב הואגוס לקיבה או חסימת אותות כימיים באמצעות זריקות בוטוקס (Botulinum Toxin) מונעים התפתחות והתקדמות סרטן קיבה במודל עכברים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Science Translational Medicine.

היתרון של בוטוקס נובע מכך שהטיפול עשוי לשמש כטיפול מקומי ומכוון לתאי גזע ממאירים. ניתן גם להזריק בוטוקס ישירות בגסטרוסקופיה, בפעולה הדורשת שהות בבית החולים למשך מספר שעות בלבד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ממחקרים להערכת סרטן קיבה עלה כי ישנה הצטברות של עצבים בסביבת הגידול, כאשר צפיפות העצבים עמדה בקורלציה עם הפרוגנוזה. הם מצאו כי חיתוך שני ענפי עצב הואגוס מנע התפתחות סרטן קיבה במודל עכברים, כאשר חיתוך ענף אחד מנע גדילת גידול בצד אחד של הקיבה, אך לא בצד השני (עדות להשפעה מקומית של פעולה זו).

החוקרים מצאו כי דנרבציה של עצב הואגוס באמצעות זריקות בוטוקס מקומיות הינה גישה יעילה כמו כריתת ענפי עצב הואגוס למניעת התפתחות והתקדמות סרטן קיבה בשלבים מוקדמים ומאוחרים. בוטקוס חוסם שחרור נוירוטרנסמיטורים, כולל אצטילכולין, כך שקצות העצב אינם יכולים עוד לתקשר עם עצבים אחרים, או, במקרה זה, תאי הגזע הממאירים המעודדים התפתחות ממאירות.

החוקרים קבעו כי אצטיל-כולין מגדיל את מספר מסלולי העברת אותות המעורבים בסרטן קיבה, ומעודד חלוקת תאי גזע ממאירים. בניסויים נוספים באותו מודל עכברים, הם מצאו כי דנרבציה באמצעות זריקות בוטוקס עשויה להגדיל את ההשפעה של כימותרפיה סיסטמית ולהגדיל את שיעורי ההישרדות גם בעכברים עם גידולים מתקדמים.

ההנחה היא כי במרבית החולים, הגישה הטובה ביותר היא שילוב דנרבציה עם כימותרפיה מסורתית. אובדן קלט עצבי מעלה את הפגיעות של תאי סרטן לטיפול כימותרפי, ועל-כן הטיפול הכימותרפי יעיל יותר.

לממצאים אלו עשויות להיות השלכות גם על סוגי גידולים אחרים, דוגמת סרטן ערמונית.

Sci Transl Med. Published online August 20, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה