אונקולוגיה

נוסחה חדשה להנחיית מינון הטיפול החליפי בוויטמין D (מתוך J Am Board Fam Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Board of Family Medicine מציגים חוקרים נוסחה חדשה להנחיית מינון הטיפול החליפי בוויטמין D. לדבריהם, ההקצאה היומית המומלצת של וויטמין D אינה מספיקה לתיקון רמות נמוכות של 25-Hydroxyvitamin D (25-OHD) במבוגרים רבים. מתן וויטמין D3 במינון של כ-5,000 יחידות ביום נדרש לרוב לתיקון חסר וויטמין D, ומנת האחזקה צריכה לעמוד על 2,000 יחידות ביום, או יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי וויטמין D חיוני לבריאות העצם וככל הנראה לבריאות הכללית של מרבית הרקמות מחוץ לשלד. חסר וויטמין D הינה תופעה נפוצה, והמינונים המומלצים לרוב אינם מספקים לשמירה על רמות תקינות של הוויטמין. כעת הם ערכו מחקר רטרוספקטיבי במטרה לקבוע אם המינונים המומלצים של וויטמין D מספיקים כדי לתקן חסר ולשמור על רמות תקינות של הוויטמין. הם גם ביקשו לםפתח נוסחה לניבוי מינוני וויטמין D.

החוקרים סקרו את התגובה לתוספי וויטמין D ב-1,327 משתתפים ו-3,885 אירועים של מתן חליפי של וויטמין D וניסו לזהות גורמים המשפיעים על התגובה לטיפול חליפי בוויטמין D.

בכלל האוכלוסיה, המינון היומי הממוצע שהוביל לעליה כלשהי בריכוז 25-OHD עמד על 4,707 יחידות ליום; המינון המקביל בחולים אמבולטורים ובחולים במוסדות סיעודיים עמד על 4,229 ו-6,103 יחידות ליום, בהתאמה. גורמים משמעותיים שהשפיעו על השינוי בריכוז 25-OHD בדם, מעבר למינון שניתן, כללו את הריכוז ההתחלתי של 25-OHD, מדד מסת הגוף, גיל החולה וריכוז אלבומין בדם.

הנוסחה הבאה ניבאה את מינון וויטמין D שנדרש (ביחידות בינלאומיות בכל יום), בכדי להביא לשינוי בריכוז 25-OHD בדם:

Dose = [(8.52 − Desired change in serum 25-hydroxyvitamin D level) + (0.074 × Age) (0.20 × BMI) + (1.74 × Albumin concentration) (0.62 × Starting serum 25-hydroxyvitamin D concentration)]/(−0.002).

כאשר החוקרים בחנו את התגובה למינוני וויטמין D בשלוש קבוצות שונות לפי גזע (שחורים, לבנים ואחרים) הם לא זיהו הבדלים משמעותיים בין מטופלים מגזע שונה.

המגבלה העיקרית של המחקר נובעת מהאופי הרטרוספקטיבי ותצפיתי; עם זאת, היתרון של המחקר נובע מהערכת הנסיבות הנפוצות במסגרת הטיפול הרפואי הסטנדרטי.

J Am Board Fam Med. 2014;27(4):495-509

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה