אונקולוגיה

מרבית המטופלים המתאימים אינם מקבלים טיפול באספירין במסגרת מניעה ראשונית (J Gen Intern Med)

מרבית הגברים והנשים בסיכון למחלות לב וכלי דם, המתאימים לטיפול באספירין במסגרת מניעה ראשונית, אינם מקבלים את הטיפול המומלץ בתרופה מהרופא המטפל, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of General Internal Medicine.

מבין הגברים המתאימים לטיפול על-בסיס מדד סיכון לפי פרמינגהם, רק 34% זכרו כי הרופא המטפל הציע להם טיפול באספירין. בקרב נשים, שיעור זה עמד על 42% מהנשים.

לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון את גיל המטופלים והגישה לטיפול, לא תועד קשר משמעותי בין התאמה לטיפול ובין המלצה לקבלת הטיפול. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים שמצאו כי רופאים אינם ממליצים דיו על הטיפול באספירין למטופליהם למניעה של מחלות לב וכלי דם.

בשנת 2009 פורסמו הנחיות מטעם ה-USPSTF (United States Preventive Services Task Force) בנוגע לשימוש באספירין כמניעה ראשונית. צוות המומחים קבע כי מתן אספירין כהמלצה מדרגה ראשונה למניעת אוטם שריר הלב בגברים ואירועים מוחיים בנשים. למרות זאת, חרף ההמלצות ולמרות השימוש התדיר באספירין בחולים עם מחלת לב וכלי דם קיימת, עדיין הטיפול אינו בשימוש מספק במסגרת מניעה ראשונית.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את המלצות הרופאים לטיפול באספירין במטופלים בגילאי 40 שנים ומעלה על-סמך נתוני NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) בשנים 2011-2012. 87% מהגברים ו-16% מהנשים התאימו לטיפול באספירין על-בסיס מדד פרמינגהם בגברים ומחשבון סיכון דומה בנשים.

מהנתונים עולה כי רק כשליש מהגברים המתאימים לטיפול באספירין זכרו כי קיבלו המלצה מהרופא המטפל לטיפול באספירין במינון נמוך, למניעת התקפי לב, אירועים מוחיים או ממאירות. מעט למעלה מ-40% מהנשים המתאימות לטיפול זכרו כי קיבלו המלצה דומה. בחולי סוכרת, באלו בגילאי 65-79 שנים, ובאלו במצב בריאותי ירוד, תועד סיכוי גדול יותר לקבלת המלצה לטיפול באספירין.

במדגם שכלל 470 חולים עם מחלות לב וכלי דם, 76% זכרו כי קיבלו המלצה מהרופא המטפל לטיפול באספירין למניעת אוטם שריר הלב או אירועים מוחיים.

ממצאי המחקר מדגישים את האתגר הניצב בפני רופאים ביישום המלצות הדורשות מחשבוני סיכון. ייתכן כי שילוב הערכת סיכון אוטומטית של מחלות לב וכלי דם ברשומות הרפואיות תביא לשיפור הערכת הסיכון ויישום ההמלצות לטיפול.

J Gen Intern Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה