אונקולוגיה

הערכת אינטראקציות בין תרופתיות עם טיפול בתרופות ממשפחת TKI (מתוך Lancet Oncol)

עם העליה המהירה והנרחבת בשימוש בתרופות ממשפחת TKI (Tyrosine Kinase Inhibitors) באונקולוגיה במהלך השנים האחרונות, נרשמה גם עליה באינטראקציות משמעותיות בין-תרופתיות, כך לפי ממצאים חדשים, שפורסמו בכתב העת Lancet Oncology.

הסקירה מספקת הערכה מקיפה של אינטראקציות ידועות וחשודות בין TKI ובין תרופות קונבנציונאליות, תרופות הנמכרות ללא מרשם רופא ועשבי מרפא. החוקרים בחנו את כל 15 התרופות ממשפחת TKI המאושרות כיום ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי וה-EMA (European Medicines Agency), כולל Axitinib (אינלייטה), Crizotinib (קסאלקורי), Dasatinib (ספרייסל), Erlotinib (טרסבה), Gefitinib (אירסה), Imatinib (גליבק), Lapatinib (טייקרב), Nilotinib (טסיגנה), Pazopanib (ווטריינט), Regorafenib (סטיווגרה), Ruxolitinib (ג’קאבי), Sorafenib (נקסבר), Sunitinib (סוטנט), Vandetanib ו-Vemurafenib.

הכותבים מפרטים המלצות ספציפיות להנחיית אונקולוגים, המטולוגים ורוקחים קליניים בהתמודדות עם אינטראקציות בין תרופתיות במהלך טיפול בתרופות ממשפחת TKI.

תרופות נוגדות-חומצה, דוגמת PPI (Proton Pump Inhibitor) ואנטגוניסטים לרצפטור להיסטמין עשויות להשפיע משמעותית על הספיגה של מרבית התרופות ממשפחת TKI. האינטראקציה הנ”ל חשובה במיוחד עם Crizotinib, Dasatinib, Erlotinib, Gefitinib, Lapatinib ו-Pazopanib. שילוב תרופות אלו עשוי להוביל לשינוי משמעותי בספיגה של TKI ולכן, במידת האפשר, מומלץ להימנע משילוב TKI עם תרופות ממשפחת PPI או אנטגוניסטים לקולטן להיסטמין, או להפריד בין שתי התרופות במרווח של לפחות מספר שעות.

קיימת אינטראקציה פחות משמעותית בין תרופות המדכאות הפרשת חומצה ובין TKI אחרים וניתן לשלב בבטחה טיפול בנוגדי חומצה עם Imatinib, Axitinib, Ruxolitinib, Sorafenib, Sunitinib, Vandetanib ו-Vemurafenib. אין נתונים זמינים בנוגע לאינטראקציות אפשריות בין Regorafenib ובין נוגדי חומצה.

החוקרים מדגישים גם את האינטראקציה האפשרית בין TKI ובין תרופות שעוברות מטבוליזם במערכת ציטוכרום P450. חשוב להיזהר במיוחד עם תרופות הפועלות כמעכבות של CYP3A4 (דוגמת Voriconazole או Ketoconazole) ומעודדי פעילות CYP3A4 (דוגמת Rifampicin), העשויות להשפיע משמעותית על ריכוזי TKI בדם, למעט Sorafenib ו-Vandetanib. במקרים רבים, האינטראקציה מובילה לעליה בריכוזי TKI בדם, עם הגברת הרעילות של התרופה.

יש להימנע מהשילובים הבאים: Crizotinib עם Ketoconazole, Gefitinib עם Itraconazole, Vandetanib עם Rifampicin, Regorafenib עם Rifampicin ו-Regorafenib עם Ketoconazole.

אינטראקציה פטאלית נדירה, אך אפשרית, הינה הארכת מקטע QTc והתפתחות Torsade de Pointes. התרופות העלולות להוביל להפרעה זו הן Crizotinib, Gefitinib, Lapatinib, Nilotinib, Pazopanib, Sorafenib, Sunitinib, Vandetanib ו-Vemurafenib. על אונקולוגים להכיר היטב את הסיכון של טיפול בתרופות אלו להארכת מקטע QTc והתפתחות הפרעת קצב קטלנית.

ישנם דיווחי מקרים על אינטראקציות פרמקודינמיות בין TKI ובין תרופות אחרות, לדוגמא, Imatinib עשוי להגדיל את הרעילות של Methotrexate עקב אצירת נוזלים, Sunitinib ו-Imatinib עלולים לסתור את פעילות Levothyroxine עקב הפרעה להורמוני התירואיד ברמת ההיפופיזה.

בנוסף, טיפול בו-זמנית בתרופות אנטיביוטיות עשוי להשפיע על הפלאורה של מערכת העיכול ולפגוע במסלול האנטרוהפטי של Regorafenib עם הפחתת הספיגה של התרופה.

לשיפור בטיחות הטיפול ב-TKI, מומלצת הערכה מקיפה של התרופות, עשבי מרפא ומוצרי מזון ומשקאות, כמו גם הערכת גורמי סיכון למחלות לב ובדיקה גופנית.

Lancet Oncol. 2014;15:e315-e326

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה