אונקולוגיה

עדויות חדשות מצביעות על שימוש לא מספק בתרופות לטיפול בשפעת אל מול שימוש יתר בתרופות אנטיביוטיות (Clin Infect Dis)

מדו”ח חדש עולה כי השימוש בתרופות לטיפול בנגיפים לא היה מספק בחולים שפנו למרפאות חוץ בתמונה של שפעת במהלך עונת השפעת בשנים 2012-2013, ומנגד, החוקרים מצאו כי נעשה שימוש-יתר בתרופות אנטיביוטיות, למרות קריאות חוזרות לשימוש הולם יותר בתרופות אלו.

החוקרים בחנו את הנתונים מחמישה אתרים גיאוגרפיים שונים אודות משתתפים בגילאי 6 חודשים ומעלה, שהתקבלו בתמונה של מחלה נשימתית חדה, בת פחות משבעה ימים.

המלצות ה-CDC קוראות לטיפול אנטי-ויראלי לחולים בסיכון גבוה לסיבוכים עקב שפעת הפונים בשלב מוקדם לאחר הופעת התסמינים. במחקר זה, טיפול אנטי-ויראלי כלל מעכבי נוירואמינידאז, Oseltamivir ו-Zanamivir.

החוקרים מצאו כי מבין 6,766 החולים שפנו עם מחלה נשימתית חדה בין 3 בדצמבר, 2012, ועד 5 באפריל, 2013, 509 חולים (7.5%) קיבלו טיפול אנטי-ויראלי. מבין 2,366 חולים עם שפעת מאושרת בבדיקת PCR (35%), 355 חולים (15%) קיבלו מרשם לטיפול אנטי-ויראלי, זאת בהשוואה ל-4% מהחולים עם תוצאה שלילית בבדיקות לשפעת.

יתרה מזאת, מבין 1,021 המשתתפים עם מחלה נשימתית חדה בסיכון גבוה לסיבוכי שפעת, שהתקבלו בתוך פחות מיומיים מהופעת התסמינים, 19% קיבלו מרשם לטיפול אנטי-ויראלי. סיכון מוגבר לסיבוכים תואר בחולים מתחת לגיל שנתיים או מעל גיל 65 שנים, עם לפחות מחלה כרונית אחת.

פניה לטיפול בשלב מוקדם יותר זוהתה כגורם מנבא משמעותי לטיפול אנטי-ויראלי, כאשר בחולים שפנו 5-7 ימים לאחר הופעת התסמינים תועד סיכוי נמוך ב-92% לקבלת טיפול אנטי-ויראלי, בהשוואה לאלו שפנו בתוך פחות מיומיים.

מבין 1,825 המשתתפים עם שפעת מאושרת ונתונים זמינים אודות טיפול אנטיביוטי, 30% קיבלו מרשם לטיפול אנטיביוטי ו-16% קיבלו מרשם לטיפול אנטי-ויראלי.

החוקרים כותבים כי רופאים ממליצים על טיפול אנטיביוטי לעיתים קרובות יותר מטיפול אנטי-ויראלי, בכל קבוצות הגיל, אך הדבר נפוץ במיוחד בילדים קטנים מאוד. תרופות אנטיביוטיות נפוצות בשימוש כוללות אוגמנטין, מוקסיפן ואזניל.

מהתוצאות עולה כי במהלך עונת 2012-2013, תרופות אנטי-ויראליות לא ניתנו באופן מספק ותרופות אנטיביוטיות ניתנו באופן שאינו הולם לחלק גדול מהחולים עם שפעת. הם קוראים להמשך הדרכה של צוותים רפואיים בנוגע לטיפול אנטיביוטי ואנטי-ויראלי הולם.

Clin Infect Dis. Published online July 17, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה