אונקולוגיה

מחלוקת בנוגע למקומה של בדיקת CCTA להערכת מחלת לב כליילת בכל אדם מעל גיל 50 (מתוך הכנס השנתי מטעם SCCT)

במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society of Cardiovascular Computed Tomography הסכימו שני מומחים כי אין מקום להשלמת בדיקת CCTA (Coronary Computed Tomography Angiography) בכל אדם מעל גיל 50 כבדיקת סקירה לנוכחות מחלת עורקים כלילית.

השלמת בדיקת CCTA אוניברסאלית בכל אדם מעל גיל 50 היה נושא הדיון במהלך הכנס השנתי. לדברי המומחים, אמנם ניתן לבצע את הבדיקה במטופלים אלו, אך אין הוכחות ברורות לפיהן CCTA טובה דיו בכדי לקבוע נוכחות נגע טרשתי בסיכון גבוה או לשלול סיכון זה. בסופו של דבר, הם מסכימים כי אין מקום להשלים את הבדיקה בכל המטופלים, אך מתעקשים כי בחולים רבים יש מקום לביצוע בדיקה זו.

הקריטריונים שהוצעו בשנת 2008 לבדיקת סקירה המבוססת על CCTA, התבססו על בדיקות עם מינוני קרינה בטווח של 25-mSv. כעת, עם מחקר PROTECTION-III וטכניקות בדיקה שונות, חלה ירידה לקרינה במינון של 3.5 mSv בבדיקות CCTA. יתרה מזאת, מסקירה שפורסמה לאחרונה עלה כי מינון הקרינה במרבית המחקרים היה נמוך מ-1 mSv. הסיכון עקב חשיפה לחומרי ניגוד עומד כיום על מקרה תמותה אחד מבין כל 300,000 מטופלים ועלות הפרוצדורה נעה סביב 440 דולרים.

לעיתים, מדד קלציום עשוי לספק מידע מספק לדוגמא, בחולים עם נגע טרשתי מוקדם שעדיין לא הסתייד. ממחקר שפורסם לאחרונה וכלל 1,400 חולים, עלה כי ב-14% מהמטופלים מדד קלציום היה אפסי, אך ניתן היה לזהות נגע טרשתי לא-מסויד.

בדיקת CCTA עשויה להיות יעילה מאוד בחולים בקבוצות בסיכון גבוה, בהן רופאים מתקשים לקבוע את הטיפול על-בסיס מדדי קלציום בלבד, כולל חולים עם סוכרת, HIV, או חולים עם מדד פרמינגהם גבוה וחולים שאינם סובלים היטב את הטיפול בסטטינים.

הבדיקה טובה לשלילת נגעים טרשתיים בעורקים הכליליים, כך שבמקרים בהם הבדיקה אינה מדגימה נגע חוסם, ניתן לקבוע כי אין עדות לתהליך חוסם.

הבעיה העיקרית העומדת בבסיס הדיון נוגעת לכך שקשה להדגים שיפור בתוצאות בבדיקת אנשים בריאים. אמנם בדיקת CT היה בטוחה ויעילה, ומחלת עורקים כלילית היא נפוצה מאוד, אך מרבית המטופלים בשנות החמישים לחייהם הם בריאים. יתרה מזאת, ההשפעות של הבדיקה צפויות להיות משמעותיות והתועלת ברמת האוכלוסיה אינה ברורה או מוכחת.

מתוך הכנס השנתי מטעם Society of Cardiovascular Computed Tomography

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה