אונקולוגיה

כלבים מאומנים מזהים ממאירויות של הערמונית על-סמך דגימות שתן (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AUA)

עם שיעורי דיוק של קרוב ל-100%, שני כלבים מאומנים הצליחו לזהות ממאירויות של הערמונית באמצעות חוש הריח, ע”י רחרוח דגימות שתן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, הגדול ביותר מסוגו, שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Urological Association.

החוקרים מאיטליה בחנו את היכולת של כל כלב לזהות ממאירות של הערמונית בדגימות שתן מ-362 גברים עם ממאירות של הערמונית ו-540 גברים עם מחלה לא-ממארת של הערמונית או גידולים מחוץ לערמונית.

הכלבים מסוג רועה גרמני זכו לשמות ליו וזואי. שיעורי הדיוק של ליו עמדו על 99.0% עם רגישות של 100% וסגוליות של 97.8%. שיעורי הדיוק של זואי עמדו על 97.0%, עם רגישות של 98.6% וסגוליות של 95.9%.

החוקרים מאמינים כי מדובר בהזדמנות קלינית אמיתית, כאשר ניתן להיעזר בכלבים מאומנים באופן ספציפי כאמצעי לא-פולשני לזיהוי מחלות ממאירות. לדבריהם, לכלבים יכולת איכותית, לא כמותית, לזהות גידולים בערמונית, כאשר הצליחו להות באופן דומה גידולי ערמונית בסיכון נמוך ובשלבים מתקדמים יותר.

בהערכת האבחנות השגויות, החוקרים לא מצאו הבדלים במאפיינים האפידמיולוגיים, קליניים או היסטופתולוגיים.

דגימות השתן הקפואות ששימשו במחקר נלקחו מבתי חולים מקומיים במילאנו. בדיקות הריח נערכו בחדר קטן, כאשר מאמן כלבים הלך עם כל כלב נפרד במעגל סביב סדרת דגימות מכוסות. הכלב הלך במעגל ובסיבוב השני עצר בדגימות הספציפיות שכללו דגימות שתן עם ריח של סרטן ערמונית. החוקרים מדגישים כי מדובר בכלבים מאומנים מאוד, המומחים גם בזיהוי חומרי נפץ.

עם זאת, החוקרים מודים כי לא ידוע מה בדיוק מריחים הכלבים ולא ברור כיצד ניתן להשתמש בכלבים בחיי היומיום. הם מנסים כיום לבחון תרכובות אורגניות העומדות בבסיס חותמת הריח של גידולי ערמונית.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה- American Urological Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה