אונקולוגיה

מה בין מדד מסת הגוף ובין הסיכון לסרטן שד לאחר-מנופאוזה? (Cancer Causes & Control)

גודל הגוף מהווה סמן טוב יותר מצורת הגוף לסיכון לסרטן שד לאחר-מנופאוזה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Cancer Causes & Control.

הסקירה שכללה נשים בארצות הברית סותרת מחקר קודם שהציע כי צורת תפוח עם מרכז גוף גדול, ללא תלות במשקל הגוף או במדד מסת הגוף, עשויים להעיד על סיכון גבוה יותר לסרטן שד.

לדברי החוקרים, כאשר בחנו את מדד מסת הגוף ואת היקף המותניים, הם מצאו כי מדד מסת הגוף הסביר את הקשר עם הסיכון לסרטן שד, וכי להיקף המותניים הייתה השפעה מעטה. מדד מסת גוף בטווח המתאים להשמנת-יתר נקשר עם עליה של פי שתיים בסיכון לסרטן שד, בהשוואה לנשים עם משקל בטווח התקין.

במטרה לבחון אם שומן בטני עודף תורם לסיכון לסרטן שד ללא תלות במדד מסת הגוף, החוקרים בחנו את הנתונים אודות קרוב ל-29,000 נשים לאחר-מנופאוזה במהלך תקופה ממוצעת של 11.6 שנים.

הנשים לקחו חלק במחקר Cancer Prevention Study-II Nutrition Cohort, מחקר ארוך-טווח שהחל בשנות התשעים המוקדמות של המאה הקודמת. החל משנת 1997, הן מילאו שאלונים כל שנתיים להערכת הסיכון לממאירות והתוצאות.

בסקר נכללו שאלות בנוגע למשקל של נשים וכן הוראות ספציפיות למדידת היקף המותניים. נשים במחקר היו ברובן לבנות ואלו עם אבחנה של ממאירות קודמת או אלו שנטלו טיפול הורמונאלי חליפי לא נכללו בסקירה.

החוקרים בחנו רק את האבחנות של סרטן שד בין 1997 ועד 30 ביוני, 2009, ומצאו כי ללא תקנון למדד מסת הגוף, היקף מותניים גדול יותר נקשר עם סיכון מוגבר לסרטן שד. לכל עליה של 10 סנטימטרים בהיקף המותניים, הסיכון לסרטן שד עלה ב-13%.

עם זאת, לאחר שכללו את מדד מסת הגוף במשוואה, היקף המותניים לא השפיע על הסיכון לסרטן, אך מדד מסת הגוף השפיע על הסיכון הנ”ל, כאשר עם כל עליה של נקודה אחת במדד מסת הגוף, נרשמה עליה של 4% בסיכון לסרטן שד.

מומחים בתחום מסבירים כי ממצאי המחקר אינם מהווים את המילה האחרונה בנושא, שכן הנתונים בנושא סותרים. לדוגמא, מסקירה משנת 2012 שפורסמה ב-PLoS One עלה כי למרות שמדד מסת גוף גבוה נקשר עם סיכון מוגבר לסרטן שד לאחר מנופאוזה, השמנת-יתר לא לוותה בסיכון מוגבר בקרב נשים לפני מנופאוזה.

חשוב לציין כי המחקר לא בחן אם מדד מסת גוף גבוה יותר מוביל לסיכון מוגבר לסרטן שד, או אם גורם אחר מעלה את הסיכון של הנשים במחקר להשמנת-יתר וסרטן שד. עם זאת, החוקרים לקחו בחשבון אורחות חיים שונים, דוגמת פעילות גופנית, סוכרת ועישון.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם המלצות ה-American Cancer Society בכל הנוגע לפעילות גופנית, ולשמירה על משקל גוף בריא ופעילות גופנית לאורך החיים.

Cancer Causes & Control 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה