אונקולוגיה

ירידה בשיעור טעויות רפואיות עם ניהול חולים ללא מגע יד אדם (JAMA)

שיעור הטעויות הרפואיות בבית חולים גדול לילדים ירד בהיקף של 45% בעקבות תכנית לשיפור פרוצדורות ללא-מגע יד אדם, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהדורת 4 בדצמבר של כתב העת Journal of the American Medical Association.

ה-American Council for Graduate Medical Education מחייבת הכשרת מתמחים לניהול חולה ללא מגע יד אדם. עם זאת, החוקרים מצאו כי מוסדות רבים אינם כוללים פרוצדורות ברורות להכשרת מתמחים או הבטחת איכות.

באוקטובר 2009 הוחל בבית החולים לילדים בבוסטון בתכנית הכשרה מקיפה לניהול חולים ללא מגע ידיים בשתי יחידות. לתכנית היו שלושה מרכיבים עיקריים אימוני תקשורת בסיסיים במשך שעתיים, במהלכם תוארו הדרכים הטובות ביותר לניהול החולה באופן מילולי ובכתב; קיצור בשם SIGNOUT לניהול מילולי סטנדרטי וללא מגע ידיים; פרוטוקול לניהול החולים באופן מילולי וללא מגע באמצעות גישה צוותית, הקפדה על סביבה פרטית/שקטה והשגחה לעיתים על ניהול המקרה ע”י רופאים בכירים.

כמו כן, אחת היחידות כללה כלי ממוחשב לניהול חולים ללא מגע יד אדם, ששולב ברשומה הרפואית הממוחשבת.

החוקרים אספו נתונים אודות קטגוריות אירועים שונות סיבוכים הניתנים למניעה, סיבוכים אפשריים שלא נמנעו, סיבוכים אפשריים שנמנעו וטעויות בעלות פוטנציאל קטן או ללא סיכון לנזק לחולה. הם תיעדו את האירועים הללו בתקופה שבין יולי עד ספטמבר 2009. נתונים לאחר-התערבות נאספו בתקופה שבין נובמבר 2009 ועד ינואר 2010.

642 חולים טופלו בשתי היחידות בתחילת הדרך ו-613 טופלו לאחר ההתערבות. מאפייני החולים היו דומים בשתי התקופות.

בהשוואה למצב בתחילת הדרך, לאחר ההתערבות כל קטגוריות הטעויות הרפואיות היו פחות נפוצות באופן משמעותי, בהיקף של כ-50% בכל קטגוריה.

לא נרשמה ירידה משמעותית בשיעור הסיבוכים הניתנים למניעה ביחידה שהשתמשה בכלי הממוחשב ולא זוהו הבדלים בטעויות בעלות משמעות קטנה. שני אלו היו פחות נפוצים ביחידה בה לא נעשה שימוש בכלי הממוחשב. בשתי היחידות נרשמה ירידה משמעותית בסיבוכים אפשריים, אלו שנמנעו ואלו שלא נמנעו.

החוקרים מדווחים כי בתחילת המחקר, שיעור הטעויות הרפואיות מכל-סוג עמד על 33.8 ל-100 אשפוזים בבית החולים לילדים בבוסטון, עם ירידה לשיעור של 18.3 ל-100 אשפוזים בעקבות יישום תכנית מכוונת לסטאז’רים ומתמחים, ששמה דגש על תקשורת וגישה סטנדרטית ללא מגע יד אדם. יתרה מזאת, נרשמה ירידה משמעותית בשיעור הסיבוכים הניתנים למניעה, משיעור של 3.3 ל-100 אשפוזים בתחילת המחקר ל-1.5 ל-100 אשפוזים בעקבות יישום התכנית (p=0.04).

החוקרים מצאו עוד כי חל שיפור בתהליכים ללא מגע יד אדם. לדוגמא, ניהול החולה ללא מגע היה נפוץ יותר בסביבה שקטה ו/או פרטית, והרופאים שהו זמן רב יותר לצד מיטת החולה.

JAMA 2013; 310: 2262-2270.

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה