אונקולוגיה

בשר אדום מעלה את הסיכון למחלות ממאירות באוכלוסיות מסוימות (מתוך כנס GECCO)

מתוצאות מחקר חדש עולה כ צריכת בשר אדום ומעובד קשורה באופן מובהק עם הסיכון לממאירות של המעי הגס והרקטום בחולים עם מוטאציה גנטית נפוצה.

בחולים עם הווריאנט הגנטי rs4143094, צריכת בשר אדום או מעובד לוותה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכויים של 1.15 ו-1.11, בהתאמה, P<0.001), בעוד שצריכת ירקות, פירות או סיבים, לוותה בהשפעה מגנה (יחס סיכויים של 0.91, 0.93 ו-0.91, בהתאמה, p<0.001 לכולם).

החוקרים מסבירים כי הווריאנט הגנטי מצוי על אותו אזור בכרומוזום 10 כמו GATA3, גן שנקשר בעבר עם מספר צורות של מחלות ממאירות, שלרוב משחקי תפקיד במערכת החיסון. במידה והממצאים יאושרו במחקרים נוספים, אזי הם עשויים להיות בעלי השלכה משמעותית על בריאות הציבור, מאחר שתזונה הינה גורם סיכון הפיך לסרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים ערכו מחקר מקרה-ביקורת שכלל 9,287 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום ו-9,117 ביקורות, במטרה להעריך את האינטראקציה בין גורמים גנטיים ובין הדיאטה של המשתתפים על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

הנתונים נאספו ברמה הפרטנית לאורך עשרה מחקרים תצפיתיים ושימשו למודל סטטיסטי להערכת האינטראקציות בין גנים ותזונה עם סרטן מעי גס ורקטום. החוקרים התבססו גם על גישת “קוקטייל” שכללה שלב סקירה ושלב בדיקה לאינטראקציות בין גנים ותזונה, תוך תקנון לבדיקות שונות.

ניתוח הקוקטייל הדגים עדות נוספת התומכת באינטראקציה בין וריאנטים גנטיים באתרים המוכרים, 8q23.3/IF3H, UTP23 וצריכת ירקות, שהיו מובהקים סטטיסטית.

מנגנונים אפשריים לפעילות כללו מיקרוביום של מערכת העיכול שהיה שונה עם הרגלי תזונה שונים, או שייתכן ובשר מעובד מעורר תגובה דלקתית או אימונולוגית המעודדת התפתחות גידולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאתרים גנטיים אלו חשיבות ביולוגית מעניינת, לאור מיקומים בגנום, ונדרשות הערכת תפקודיות נוספות.

GECCO 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה