אונקולוגיה

ההשפעה של עוינות על שיעורי התמותה של חולים עם מחלת לב כלילית (J Am Heart Assoc)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת American Heart Journal, מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה עוינות הינה גורם מנבא משמעותי להישנות אירועים כליליים בחולים עם מחלת לב כלילית יציבה. הקשר הנ”ל תווך בעיקר ע”י הרגלי בריאות ירודים, בעיקר חוסר פעילות גופנית ועישון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוינות הינה גורם מנבא לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת לב כלילית, אך המנגנונים בבסיס הקשר הנ”ל אינם מובנים היטב. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו להעריך את המנגנונים האפשריים הקושרים בין עוינות ובין סיבוכים קרדיווסקולאריים.

החוקרים בחנו באופן פרוספקטיבי את הקשר בין עוינות ובין אירועים משניים (אוטם לבבי, אי-ספיקת לב, התקף איסכמי חולף ותמותה) ב-1,022 חולים עם מחלת לב כלילית יציבה ממחקר Heart and Soul Study. בתחילת המחקר עוינות נבחנה על-סמך מדד Cynical Distrust Scale.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת סמנים ביולוגיים והתנהגותיים העשויים לעמוד בבסיס הקשר בין עוינות ובין אירועים משניים.

במהלך מעקב ממוצע של 7.4 שנים, השיעור השנתי המתוקן לגיל של אירועים משניים עמד על 9.5% בקרב משתתפים עם מדדי עוינות ברבעון העליון ועל 5.7% באלו עם מדדים ברבעון התחתון (יחס סיכון מתוקן-גיל של 1.68, p<0.0001). לאחר תקנון לגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, במשתתפים עם מדדי עוינות ברבעון העליון תועדה עליה של 58% בסיכון לאירועים משניים, בהשוואה לאלו ברבעון התחתון (יחס סיכון של 1.58, p=0.001). קשר זה נחלש מעט לאחר תקנון לרמות CRP (יחס סיכון של 1.41, p=0.02) ולא נותר עוד מובהק סטטיסטית לאחר תקנון נוסף לעישון וחוסר פעילות גופנית (יחס סיכון של 1.25, p=0.13).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי עוינות הינה גורם מנבא משמעותי לאירועים משניים באוכלוסיה זו של חולים עם מחלת לב כלילית. עם זאת, הקשר הנ”ל תווך בעיקר עקב חוסר פעילות גופנית ועישון.

J Am Heart Assoc. 2013; 2

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה