אונקולוגיה

נתונים נוספים תורמים למחלוקת בנוגע לסיכון למחלות לב וכלי דם על-רקע טיפול בתוספי סידן (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ASBMR)

שני מחקרים חדשים תורמים עוד למחלוקת הנוגעת לסיכון למחלות לב וכלי דם על-רקע תוספי סידן או סידן בתזונה, כאשר שניהם לא זיהו סיכון משמעותי עם טיפול זה, הן בגברים והן בנשים. תוצאות שני המחקרים הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ASBMR (American Society for Bone and Mineral Research).

על-סמך ממצאים אלו, על הרופאים להמשיך להעריך את צריכת הסידן, לעודד צריכה תזונתית מספקת, ובמידת הצורך, להמליץ על תוספי סידן בכדי להגיע לרמות המומלצות, אך לא מעבר לכך.

במחקר הראשון, החוקרים ביקשו להעריך את שיעורי צריכת סידן בתזונה, השימוש בתוספי סידן, ושיעורי התמותה במחקר פרוספקטיבי שכלל קרוב ל-6,000 גברים מעל גיל 65 שנים, שלקחו חלק במחקר MrOS (Osteoporotic Fractures in Men).

המשתתפים השלימו סקרים נרחבים בתחילת המחקר להערכת צריכת הסידן בתזונה, וצריכת תוספים נקבעה על-סמך הערכת בקבוקי הכדורים ע”י צוות מיומן. צריכת הסידן היומית הממוצעת עמדה על 1,142 מ”ג ליום, כאשר למעלה ממחצית מהמשתתפים דיווחו על שימוש בתוספי סידן (65%).

במהלך עשר שנות מעקב, מבין 2,022 גברים שהלכו לעולמם, 687 מקרי תמותה נבעו ממחלות לב וכלי דם. שיעורי התמותה הגבוהים ביותר עקב מחלות לב וכלי דם תועדו ברבעון התחתון של צריכת תוספי סידן. ובמודלים מתוקנים לגיל, צריכה אנרגטית ונטילת סידן, בגברים ברבעון התחתון של צריכת סידן כוללת (פחות מ-621 מ”ג ליום) תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר, בהשוואה לאלו ברבעון התחתון (למעלה מ-1,565 מ”ג סידן ביום).

תקנון לערפלנים נוספים לא הצביע על קשר בין צריכת סידן בתזונה ובין שיעורי התמותה הכוללים או שיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם. בדומה, לא זוהה קשר בין תוספי סידן ובין תמותה כוללת ובין תמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

החוקרים ערכו ניתוח נוסף של צריכת הסידן ומחלות לב וכלי דם בתת-קבוצה, MrOS Sleep, שכללה 3,120 חולים שלקחו חלק במעקב בן שבע שנים, ושוב לא זיהו סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים על-רקע צריכת סידן.

למחקר זה מספר מגבלות, כולל מבנה המחקר התצפיתי, הערכת צריכת סידן על-סמך שאלוני תזונה, והעדר הערכה פורמאלית של הסיבות לתמותה. למרות זאת, הממצאים חשובים מאחר ומדגימים את רמת הסיכון בגברים. בניגוד למחקר השבדי בנשים, החוקרים לא מצאו כל עדות לפיה תוספי סידן עשויים להזיק לגברים, גם בקרב אלו עם הצריכה התזונתית הגבוהה ביותר של סידן.

במחקר השני דיווחו חוקרים מאוסטרליה על מטה-אנליזה של 19 מחקרים אקראיים ומבוקרים, שכללו נשים מעל גיל 50 שנים, שקיבלו תוספי סידן במשך למעלה משנה.

מבין קרוב ל-60,000 משתתפים במחקרים, תועדו 4,646 מקרי תמותה והסיכון היחסי לתמותה בקרב אלו שחולקו לטיפול בתוספי סידן עמד על 0.96.

הסיכון היחסי ל-3,334 אירועים של מחלת לב איסכמית בקרב כ-46,000 משתתפים עמד על 1.02, והסיכון ל-1,097 אוטמים לבביים בקרב כ-49,000 משתתפים עמד על 1.09.

נתוני הסקירה אינם תומכן בתפיסה לפיה תוספי סידן, עם או בלי וויטמין D, מעלים את הסיכון למחלת לב איסכמית או תמותה מכל-סיבה בנשים מבוגרות.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ASBMR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה