אונקולוגיה

הפסקת עישון מפחיתה את הסיכון להתקף לב לרמות של אלה שמעולם לא עישנו (ESC)

סיכום הידיעה  באדיבות סטארגומים www.stargumim.co.il .

הפסקת עישון מפחיתה את רמות הסיכון להתקף לב לרמות של אלה שמעולם לא עישנו, כך מגלה מחקר שהוצג בקונגרס ESC 2013 על ידי ד”ר ג’יימס ק. מין וד”ר ריין נקנישי מארה”ב.

ד”ר מין: “עישון הוא גורם סיכון ידוע למחלות קרדיווסקולריות. מחקרים זיהו כי הפסקת עישון יכולה להפחית התקפי לב ומוות אולם לא בחנו את הקשר בין השפעה מיטיבה זו לבין הנוכחות והחומרה של מחלת עורקים כליליים (CAD ). המחקר שלנו ביקש לגלות איזו השפעה יש להפסקת עישון על הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים, מוות וחומרת מחלות עורקים כליליים”.

המרשם הפרוספקטיבי CONFIRM (הערכת CT כלילי לתוצאים קליניים: מחקר בינלאומי רב מרכזי) כלל 13,372 מטופלים מ-9 מדינות באירופה, צפון אמריקה ומזרח אסיה, ובחן את הסיכון של אירועים קרדיולוגיים חמורים בקרב 2,853 מעשנים פעילים, 3,175 מעשנים לשעבר ו-7,344 שמעולם לא עישנו.

בקרב המעשנים הפעילים והמעשנים לשעבר הייתה שכיחות גבוהה יותר של עורקים כליליים חסומים באופן חמור בהשוואה ללא-מעשנים. דבר זה נקבע על ידי CT אנגיוגרפיה של העורקים הכליליים (CCTA ), טכניקת הדמייה לא פולשנית אשר מאפשרת הדמייה ישירה של העורקים הכליליים. למעשנים פעילים ולמעשנים לשעבר הייתה סבירות גבוהה פי 1.5 להיצרויות חמורות ב-1 וב-2 עורקי לב מרכזיים, וסבירות גבוהה פי 2 להיצרויות חמורות בכל 3 עורקי הלב המרכזיים.

ד”ר מין, הוא מנהל המכון להדמייה קרדיווסקולרית בבית החולים New York-Presbyterian ובקולג’ לרפואה Weill Cornell , אמר: “התוצאות שלנו הראו כי הפסקת עישון אינה מפחיתה את כמות התחלואה לה גורם העישון בעורקים הכליליים, אך היא כן מפחיתה את הסיכון להתקף לב ולמוות לרמות של אלה שאינם מעשנים”.

אחרי שנתיים של מעקב, 2.1% ממטופלי המחקר חוו התקפי לב או מוות. שיעורי התקף הלב או המוות היו כמעט פי 2 בקרב מעשנים פעילים בהשוואה לאלה שמעולם לא עישנו. בקרב מעשנים לשעבר היה כמעט אותו שיעור של התקף לב או מוות כמו בקרב אלה שמעולם לא עישנו, על אף שכיחות, היקף וחומרה גבוהים יותר של מחלות עורקים כליליים (ראה איור). הממצאים הן בקרב המעשנים הפעילים והן בקרב המעשנים לשעבר נשארו אותו הדבר אפילו כאשר הם הושוו ללא-מעשנים אשר היו דומים בגיל, מין וגורמי סיכון למחלות עורקים כליליים.

ד”ר מין אמר: “המחקר שלנו הוא הראשון להדגים כי הנוכחות והחומרה של חסימות כליליות אינם נעלמים לאחר הפסקת העישון, אולם הסיכון להתקף ולמוות כן נעלמים. יש לבצע מחקרים נוספים כדי לקבוע מתרחש אפקט מגן זה”.

הוא המשיך: “שאלות רבות מספור נשארו והן דורשות מחקר נוסף. לדוגמא, האם החסימות החמורות שנצפו במטופלים שהפסיקו לעשן גורמות לאירועים חריגים לאחר שנתיים (משך המחקר הנוכחי). זאת ועוד, האם משך העישון או מספר הסיגריות שהאדם עישן ליום משפיעים על חומרת מחלת העורקים הכליליים או על הפרוגנוזה הקשורה להפסקת עישון. הצוות שלנו וכמה צוותים אחרים מבקשים לבצע חקירות כאלה”.

ד”ר מין סיכם: “לעולם לא מאוחר מדי להפסיק לעשן. מחקר זה מראה בבירור שהפסקת עישון מפחיתה את הסיכון להתקף לב ולמוות לרמת הסיכון של אלה שמעולם לא עישנו”.

Quitting smoking drops heart attack risk to levels of never smokers , ESH, Amsterdam 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה