אונקולוגיה

סיכויי הצלחה גבוהים יותר לתביעות רשלנות רפואית במסגרת רפואה ראשונית (JAMA Intern Med)

טיפולים במסגרת רפואה ראשונית אחראיים לפחות מ-10% מכלל המקרים של רשלנות רפואית, אך במקרים אלו סיכויים הרבה יותר גבוהים להגיע לפשרה או להפסד בבית משפט עם מושבעים, בהשוואה לתביעות שאינן בתחום הרפואה הכללית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine.

החוקרים מסבירם כי נראה שקשה יותר להגן על מקרים אלו בתחום הרפואה הראשונית.

טענות על רשלנות רפואית במסגרת רפואה ראשונית מתמקד לרוב בכישלון בזיהוי האבחנה או עיכוב באבחנה. החוקרים תולים את האשם בתהליכים משרדיים, דוגמת עדכון ההיסטוריה של החולה ומשפחתו, הזמנת בדיקות, טיפול בהפניות ומעקב אחר החולים. למרבה המזל, המרפאות יכולות לנקוט באמצעים לתיקון התקלות בתפקוד המשרד.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 7,224 תביעות רשלנות רפואית בין השנים 2005-2009 במסצ’וסטס וזיהו 551 מקרים (7.7%) שמקורם ברפואה ראשונית. מבין מקרים אלו, 72.1% היו קשורים לאבחנה, עם טיפול תרופתי (12.3%) או טיפול רפואי אחר (7.4%), תקשורת (2.7%), זכויות החולה (2.0%) ובטיחות החולה (1.5%) ביתר המקרים.

בראש רשימת האבחנות הופיעו מחלות ממאירות (35%), מחלות לב (8%), מחלות כלי דם (5%) וזיהומים (4%).

החשיבות העיקרית של אבחנה בתביעות רשלנות רפואית במסגרת רפואה ראשונית אינה מהווה הפתעה. מחקר קודם שפורסם בחודש יולי השנה הגיע למסקנה דומה. מעניין יותר היה הממצא לפיו תביעות רשלנות רפואית נטו לתוצאות שליליות יותר בתחומי רפואה ראשונית, בהשוואה להתמחויות אחרות. החוקרים מדווחים כי 1.6% מהתביעות בתחומי רפואה ראשונית הפסידו בבית משפט עם מושבעים, זאת בהשוואה ל-0.9% בלבד מיתר המקרים. ההבדל בשיעורי ההסדרים בשתי הקטגוריות היה משמעותי גם כן (35.2% לעומת 20.5%, בהתאמה).

לעיתים קרובות, מה שקורה הוא שהגוף המבטח מסתכל על כתב התביעה וקובע כי יהיה קשה לנצח במקרה הנ”ל, ולכן בוחר בפשרה. אלו המקרים בהם מוצאים כי צילום הרנטגן לא פוענח נכונה או שלא נערך מעקב לאחריו. במצבים אלו ייתכן כי ההשלכות אינן הרסניות כמו הסרת הרגל הלא נכונה, אך במצבים רבים מדובר בטענות שקשה יותר להתגונן מפניהן.

JAMA Intern Med. Published online September 30, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה