אונקולוגיה

גורמים שונים בתקופת הילדות משפיעים על בריאות הלב בגיל מבוגר (International Journal of Cardiology)

המצב הסוציו-אקונומי המשפחתי, מדד מסת הגוף ועישון או חשיפה לעישון של ההורים במהלך תקופת הילדות מנבאים את הסיכויים לבריאות אידיאלית של מערכת הלב וכלי הדם בבגרות, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology.

לדברי החוקרים, משלושה מחקרי עוקבה שנערכו בפינלנד, אוסטרליה וארצות הברית עלה כי מצב סוציו-אקונומי טוב יותר ומדד מסת גוף נמוך יותר קשורים באופן מובהק עם מצב בריאותי אידיאלי של הלב וכלי הדם 2-3 עשורים מאוחר יותר.

בנוסף, עישון זוהה כגורם מנבא של מצב בריאותי אידיאלי של מערכת הלב וכלי הדם במדגם האוסטרלי ועישון של ההורים זוהה כגורם מנבא במחקר הפיני.

בשנת 2010, ה-American Heart Association הגדיר מצב בריאותי אידיאלי של מערכת הלב וכלי הדם כחלק מהיעדים לשנת 2020, על-סמך שבעה משתנים: עישון, מדד מסת גוף, פעילות גופנית, תזונה,  רמת כולסטרול כללי, לחץ דם וערכי סוכר בדם בצום.

במחקר הנוכחי ביקשו החקורים לזהות גורמים בילדות ובגיל ההתבגרות, המנבאים מצב בריאותי אידיאלי של מערכת הלב וכלי הדם במבוגרים, על-סמך נתונים משלושה מחקרים Cardiovascular Risk in Young Finns Study מפינלנד, Childhood Determinants of Adult Health Study מאוסטרליה ו-Princeton Follow-up Study מארצות הברית.

הסקירה כללה סך הכל 4,409 משתתפים בגילאי 3-19 שנים בתחילת המחקר. המעקב נערך כאשר המשתתפים היו בגילאי 30-48 שנים.

בבגרות, מספר המאפיינים האידיאליים עמד על 3.5 במחקר הפיני, 3.9 במחקר האוסטרלי ו-3.8 במחקר האמריקאי.

החוקרים זיהו קשר בין מצב סוציו-אקונומי משפחתי גבוה יותר ובין מצב בריאותי אידיאלי של הלב וכלי הדם בבגרות, בכל שלושת המדגמים, לאחר תקנון רב-משתנים. גורמים מנבאים נוספים כללו את לחץ הדם הסיסטולי, רמות LDL ועישון הורים במחקר הפיני ועישון אישי במחקר האוסטרלי.

החוקרים המשיכו ובחנו את הקשר עם המצב הסוציו-אקונומי המשפחתי ועישון הורים, ומצאו כי המצב הסוציו-אקונומי היה קשור בקשר ישיר עם הרגלי עישון ומדד מסת גוף בשלושת המדגמים . הם חישבו ומצאו כי בילדים ממשפחות במצב סוציו-אקונומי נמוך או ילדים להורים מעשנים, חלה עליה של 15-25% בסיכון למחלות לב וכלי דם כמבוגרים, בהשוואה לילדים אחרים.

גם לאחר תקנון למצב הסוציו-אקונומי של כל משתתף כבוגר, הקורלציה בין מצב סוציו-אקונומי במהלך הילדות והמצב הבריאותי האידיאלי של מערכת הלב וכלי הדם נותרה משמעותית במחקר הפיני והאמריקאי.

נתונים אלו תומכים בהצהרה שפורסמה לאחרונה מטעם ה-AHA, המעודדת יישום התערבויות המותאמות מבחינה חברתית ותרבותית, להפחתת הבדלים ואי-שוויון באוכלוסיות ממצב סוציו-אקונומי נמוך.

מאחר והופעת טרשת עורקים מתחילה בילדות, מהממצאים עולה כי יש מקום למתן תשומת לב מיוחדת לילדים ממשפחות במצב סוציו-אקונומי נמוך, באלו שמעשנים או שחשופים לעישון של ההורים, למניעת תחלואה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

International Journal of Cardiology

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה