אונקולוגיה

השימוש באף אלקטרוני לזיהוי ממאירויות של הריאה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-European Respiratory Society)

טכנולוגיית אף אלקטרוני, שפותחה לראשונה עבור הצבא לזיהוי אמצעי לוחמה כימיים, בוחנת את האוויר הננשף ועשויה לסייע בזיהוי ממאירויות של הריאה בדרגת דיוק גבוהה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שהוצג במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Respiratory Society.

החוקרים מסבירים כי סרטן ריאות אחראי למותה של כ-1.3 מיליון חולים בכל שנה ברחבי העולם. מדובר בממאירות האחראית לשיעורי תמותה גבוהים יותר משיעורי התמותה עקב סרטן מעי גס, סרטן שד וסרטן ערמונית, יחדיו. גם הפרוגנוזה של גידולי ריאה המאובחנים בשלב מוקדם אינה טובה, כאשר פחות מ-73% מהחולים שורדים חמש שנים לאחר האבחנה. שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים של חולים עם סרטן ריאות בשלב III נמוכים מ-25%; באלו עם ממאירות גרורתית, שיעורי ההישרדות צונחים לפחות מ-10%.

הוכח כי כלבים יכולים להבחין בין דגימות נשימה של חולים עם סרטן ריאות ואלו עם מחלת ריאות חסימתית כרונית, עם דיוק של עד 71%. בנוסף, בדיקות הדגימו כי ניתן להבחין בין דגימות מחולים עם סרטן ריאות וביקורות בריאות.

לדבריהם, לאף האלקטרוני יתרונות רבים, שכן זהו אמצעי זול, קל לביצוע, לא-פולשני ומדויק דיו כבדיקת סקר ראשונית.

במסגרת המחקר הנוכחי, החיישנים האלקטרונים, המחקים תהליכי חישה ביונקים, נחשפו לסדרת תרכובות אורגניות מחולים עם ממאירות ידועה של הריאות.

החוקרים מסבירים כי הם לא חיפשו סמנים ספציפיים, מאחר ובשלב זה הביומרקרים לסרטן ריאות אינם ידועים. הם אינם יודעים אילו כימיקאלים מזוהים, ובאילו ריכוזים, אך יודעים כי מדובר בדפוס תרכובות ייחודי.

לאחר ביסוס התבנית מחולים עם סרטן ריאות ידוע, המכשיר נבחן על 252 משתתפים עם ממאירות ידועה של הריאות, 91 חולים עם מחלות כרוניות אחרות ו-79 ביקורות בריאות.

לאף האלקטרוני ערך מנבא חיובי של 91.4% לזיהוי סרטן ריאות בלא-מעשנים ו-94.2% במעשנים. הערך המנבא השלילי של הטכנולוגיה עמד על 95% בשתי הקבוצות. הרגישות הממוצעת של המכשיר עמדה על 96% והסגוליות הממוצעת עמדה על 91%.

למרות שדרושים מחקרים נוספים לאישור הממצאים, החוקרים משוכנעים כי הטכנולוגיה הנ”ל תשחק יום אחד תפקיד חשוב בתוכניות סקירה לאבחון מוקדם של סרטן ריאות.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-European Respiratory Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה