הנחיות מעודכנות מטעם ASCO לטיפול מונע לסרטן שד (J Clin Oncol)

איגוד ה-ASCO (American Society of Clinical Oncology) פרסם עדכון של ההמלצות בנושא טיפול תרופתי מניעתי כנגד סרטן שד. ההנחיות החדשות קובעות המלצות משמעותיות יותר באשר לטיפול תרופתי מונע בנשים בסיכון מוגבר לסרטן שד פולשני.

ההנחיות החדשות בשנת 2013, שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology, קובעות כי יש לדון באפשרות טיפול ב-SERM (Selective Estrogen Receptor Modulators), טמוקסיפן ורלוקסיפן כאפשרות להפחתת הסיכון לסרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן.

מדובר בהמלצה ברורה יותר מההנחיות בשנת 2009, שקבעו כי ניתן להציע טמוקסיפן להפחתת הסיכון לסרטן שד פולשני וכי ניתן גם לשקול טיפול ברלוקסיפן.

ההנחיות החדשות ממליצות, בפעם הראשונה, על טיפול במעכבי ארומטאז, Exemestane כחלופה להפחתת הסיכון לסרטן שד פולשני, חיובי לקולטנים לאסטרוגן, בנשים לאחר מנופאוזה.

נשים בסיכון מוגבר לסרטן שד פולשני, שהן מועמדות לטיפול, הן אלו עם היפרפלזיה אטיפית או LCIS (Lobuar Carcinoma In Situ) ונשים לאחר-מנופאוזה עם היסטוריה משפחתית חיובית.

קהל היעד של ההנחיות החדשות כולל אונקולוגים, מנתחים אונקולוגים, גיניקולוגים, רופאים ראשוניים וכלליים. עם זאת, מומחה אחד לסרטן שד הביע בשנים האחרונות עמדה לפיה היה מעוניין שגישת הטיפול המונע כנגד סרטן שד תזכה להתייחסות גם ברפואה הפנימית.

להלן ההמלצות המרכזיות בהנחיות החדשות להפחתת הסיכון לסרטן שד פולשני, חיובי לקולטנים לאסטרוגן:

·         יש לדון בנושא הטיפול בטמוקסיפן (20 מ”ג ליום, למשך חמש שנים) כאפשרות להפחתת הסיכון בנשים לפני-מנופאוזה או לאחר-מנופאוזה.

·         יש לדון בנושא הטיפול ברלוקסיפן (60 מ”ג ליום, למשך חמש שנים) כאפשרות להפחתת הסיכון בנשים לאחר מנופאוזה.

·         יש לדון בנושא הטיפול ב-Exemestane (25 מ”ג ליום, למשך חמש שנים) כחלופה להפחתת הסיכון בנשים לאחר-מנופאוזה.

·         יש לדון בנושא הטיפול בכל שלושת התכשירים (כולל הסיכונים והתועלת) עם נשים בגילאי 35 שנים ומעלה, ללא היסטוריה אישית של סרטן שד, המצויות בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן שד פולשני.

ההמלצות לטיפול בטמוקסיפן ורלוקסיפן מבוססות על ראיות חזקות ממספר מחקרים אקראיים  ומבוקרים. ההמלצה לטיפול ב-Exemestane מבוססת על עדויות ברמה בינונית והנ”ל מאושר לטיפול בסרטן שד, אך לא למניעת סרטן שד. ההמלצה החדשה מטעם ASCO מבוססת על נתונים ממחקר קליני שהדגים ירידה של עד 70% בסיכון הכולל לסרטן שד ובסיכון לסרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן עם טיפול ב-Exemestane, בהשוואה לפלסבו, במהלך שלוש שנים.

הסיכון לסרטן שד נקבע לרוב באמצעות מדד Breast Cancer Risk, Assessment Tool, גרסה מעודכנת של מודל Gail. המדד מבוסס על גיל האישה, מוצא, היסטוריה רפואית והיסטוריית פוריות, במטרה לקבוע את הסיכון לסרטן שד. נשים בסיכון מוגבר במידה והסיכון האבסולוטי הצפוי להתפתחות סרטן שד במהלך חמש השנים הבאות עומד על 1.66% ומעלה. ניתן להשתמש בכלים תקפים אחרים להערכת הסיכון לסרטן שד.

ההנחיות מציינות כי טמוקסיפן ורלוקסיפן אינם מומלצים לשימוש בנשים עם היסטוריה של פקקת ורידים עמוקים, תסחיף ריאתי, התקף איסכמי חולף או חוסר ניידות ממושך.  בנוסף, טמוקסיפן אינו מומלץ לשימוש בנשים הרות או מניקות או באלו העשויות להרות, ואין לשלב את הטיפול עם טיפול הורמונאלי.

J Clin Oncol 31

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה