אונקולוגיה

טיפול חליפי בתרומבוציטופניה חיסונית עם ויטמין D במינון גבוה בשילוב עם הידרוקסיכלורוקין הביא לרמיסיה בשני מקרים שונים ( J Med Case Reports)

פורפורה טרומבוציטופנית חיסונית נחשבת כמחלה המאופינת בתגובה אוטו אימונית, של הגוף כנגד הטסיות שלו עצמו. כשהטרומבוציטופניה היא חמורה, החולים הללו מטופלים תחילה בסטרואידים במינון גבוה, וטיפולי קו שני רעילים יותר ניתנים אם הטיפול בסטריאואידים נכשל.

במחקר זה מדווחים החוקרים על שני מטופלים בהם הטיפול הסטנדרטי לא צלח ושהגיבו לטיפול בהידרוקסיכלורוקין (hydroxychloroquine ) ולויטמין D במינון גבוה כטיפול חליפי. החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם זהו למעשה התיאור הראשון של טיפול מוצלח בתרומפוציטופניה חיסונית עם טיפול זה.

תיאור המקרה הראשון היה של גבר לבן בן 79, שהראה טיטרציה גבוהה של נוגדנים אנטינוקלארים (high titer antinuclear antibodies) , מ- positive anti-SSA/Ro autoantibodies ושנראה כסובל במקביל מלופוס אריתמטוזוס סיסטמטית (systemic lupus erythematosus) ו/או מסינדרום סיורגן (Sjögren’s syndrome) עם ציטופניה חמורה ומסכנת חיים. בחולה לא נמצאה עדות לממאירות. ספירת הטסיות שלו עלתה בצורה ניכרת עם הטיפול בויטמין D ובהידרוקסיכלורוקין, אבל כשהופסק הטיפול בויטמין D צנחה גם רמת הטסיות. הטיפול בהידרוקסיכלורקין נמשך לאורך כל משך הטיפול. לאחר שחזרו לטפל בחולה בויטמין D במינון גבוה, חזרה ספירת הטסיות שלו לרמות רגילות.

תיאור המקרה השני הוא של אשה לבנה בת 87 שלה טיטרציה גבוה של נוגדנים אנטי נוקלארים (high titer antinuclear antibodies), עם positive anti-SSA/Ro autoantibodies שגם היא נראתה כסובלת במקביל ממחלת לופוס אריתמטוס סיסטמטית ו/או  מסינדרום סיורגן, עם תרומבוציטופניה אימונית.  בחולה לא נמצאה עדות לממאירות, והיא הגיבה לטיפול בויטמין D במינון גבוה כטיפול חליפי ולטיפול בהידרוקסיכלורקין. החולה נותרה ברמיסיה כל עוד נטלה ויטמין D והידרוכלורוקין ומינונים נמוכים מאוד של פרדניזון.

בשני המקרים, לא נרשמו תופעות לוואי חמורות או לא רצויות. החוקרים מסכמים כי בשני תיאורי המקרה שהציגו נמצא קשר בין חוסר בויטמין D ותרומבוציטופניה אימונית בהן נראתה תגובה של רמת הטסיות לטיפול בויטמין D ובהידרוקסיכלורוקין אך לא לפרדניזון. החוקרים כותבים כי הם מאמינים שישנה סינרגיה בין תוספי הויטמין D וההיסרוקסיכלורקין; לדבריהם, המנגנון בו המינון הגבוה של הויטמין D מביא לעליה בספירת הטסיות איננו ידוע, אך ויטמין D ארוך טווח מוכר כבעל תפקיד אימונו-מודורולי , שיתכן וכולל גם תגובת דיכוי למערכת החיסון במטופלים עם תרומבוציטפניה ממקור אימוני או מחלות אוטואימוניות אחרות.

לתקציר המחקר

J Med Case Reports. 2013;7(91) 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה