הנחיות קליניות חדשות בנוגע לסרטן הוושט (Ann Thorac Surg)

איגוד ה-Society of Thoracic Surgeons פרסם סדרת הנחיות קליניות שנועדו לסייע באבחנה ובטיפול בסרטן וושט ממוקם. ההנחיות מופיעות במהדורת יולי של כתב העת Annals of Thoracic Surgery.

אחת ההמלצות המרכזיות נוגעת לביצוע אנדוסקופיה עם ביופסיה כבדיקת הבחירה לאבחנת סרטן הוושט. המלצה מרכזית נוספת היא להשלים הערכה של שלב הגידול באמצעות טומוגרפיה ממוחשבת ו-PET/CT (Positron Emission Tomography). החוקרים ממליצים גם על EUS (Endoscopic Ultrasound) בחולים שהם מועמדים לניתוח במטרה לקבוע את היקף המחלה.

המלצות מרכזיות

לאבחנה של סרטן הוושט, אנדוסקופיה גמישה עם ביופסיה היא הגישה העיקרית.

קביעת שלב הגידול (Staging):

·         לאבחנה של סרטן הוושט בשלב מוקדם, בדיקת CT של החזה הינה בדיקה אפשרית לקביעת שלב הגידול. בסרטן וושט ממוקם, בדיקת CT של החזה והבטן מומלצת כבדיקה לקביעת שלב הגידול.

·         לסרטן הוושט בשלב מוקדם, בדיקת PET היא בדיקה אפשרית לקביעת שלב הגידול. בסרטן הוושט ממוקם מקומית, בדיקת PET מומלצת לקביעת שלב הגידול.

איכות, מחקר ובטיחות החולים מהווים כולם מרכיבים חשובים במאמצי ה-STS שנועדו לסייע במתן הטיפול ברמה הטובה ביותר. הנחיות קליניות אלו פותחו במטרה לסייע לצוותים הרפואיים במאמצים אלו, לעודד טיפול מבוסס-ראיות לכלל החולים בכל הזמנים.

מטרות הטיפול האנדוסקופי הן לקבוע את נוכחות ומיקום סרטן הוושט ולדגום ביופסיה מכל נגע חשוד. יש לציין את מיקום הגידול ביחס לשינויים וצומת וושט-קיבה, אורך הגידול, היקף המעורבות ההיקפית ודרגת החסימה.

בנוסף, יש לתעד את מיקום והיקף וושט על-שם בארט, במידה וקיימת. יש ליטול למעלה מביופסיה אחת במטרה להשיג כמות חומר מספקת להערכה היסטולוגית. יש להשלים בדיקת אולטרה-סאונד של הוושט במטרה לקבוע את היקף המעורבות המקומית-אזורית של המחלה בחולים שהם מועמדים להתערבות ניתוחית, אך מאחר וגישה זו עשויה להיות בלתי-מהימנה באבחנה של סרטן וושט שטחי, ייתכן ויש לשקול הסרה אנדוסקופית אבחנתית של הרירית לצורך אבחנה מדויקת יותר.

החוקרים מציינים כי גם עם התקדמות במשטרי הטיפול, סרטן הוושט עודנו אחד הממאירויות הקטלניות ביותר, עם שיעורי הישרדות לאחר חמש שנים נמוכים מ-15%. הטיפול האופטימאלי בממאירות ממוקמת של הוושט עדיין שנויה במחלוקת, למרות שכריתת הוושט הינה הטיפול הטוב ביותר למחלה ממוקמת.

עם זאת, בעוד שחולים עם מחלה מקומית מוקדמת זוכים לתועלת מהתערבות ניתוחית, מצטברות עוד ועוד עדויות לפיהן לטיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי ו/או טיפול קרינתי, עם כריתת וושט, תועלת הישרדותית במחלה מתקדמת, בהשוואה להתערבות ניתוחית בלבד. לפיכך, החוקרים כותבים כי מידע מדויק בנוגע לשלב הגידול חשוב מאוד בהחלטה על ההתערבות הטובה ביותר.

Ann Thorac Surg . 2013;96:346356

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה