אונקולוגיה

מה בין רמות וויטמין D ובין הסיכון להתלקחות מחלת מעי דלקתית? (מתוך כנס ה-Digestive Disease Week)

שני מחקרים שפורסמו במהלך כנס ה-Digestive Disease Week מציגים עדויות נוספות התומכות בקשר בין רמות וויטמין D ובין מחלת מעי דלקתית. ממחקר שערכו חוקרים מארצות הברית עלה קשר בין חסר וויטמין D ובין שיעור אשפוזים וניתוחים גבוה יותר על-רקע מחלת מעי דלקתית. במחקר נפרד, חוקרים מאירלנד דיווחו כי תוספי וויטמין D עשויים להביא לשיפור כוח השרירים והעייפות בחולים עם מחלת קרוהן.

החוקרים מבוסטון מסבירים כי קיים קשר בין רמות 25-Hydroxy Vitamin D ובין סיכון מוגבר לניתוח ואשפוז של חולים עם מחלת מעי דלקתית, בעיקר מחלת קרוהן. ישנן עדויות רבות התומכות בחשיבות של וויטמין D במחלת מעי דלקתית, כאשר במודלים בבעלי חיים, חסר וויטמין D הביא לעליה בסיכון לדלקת מעי, אך מתן תרופה פעילה הפחית את התהליך הדלקתי.

במטרה להבין טוב יותר את הקשר, החוקרים זיהו 3,217 חולים עם מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית, עם לפחות מדידה אחת של רמות 25-Hydroxy vitamin D בדם, וסיווגו אותם לפי רמות הוויטמין, קבוצה עם רמות מספקות (75 ננומול לליטר ומעלה, 40% מהנבדקים), רמות לא-מספקות (50-75 ננומול לליטר, 28% מהנבדקים) או חסר וויטמין D (רמות נמוכות מ-50 ננומול לליטר, 32% מהנבדקים).

החוקרים מצאו קשר בין רמות נמוכות של הוויטמין ובין שיעור גבוה יותר של אשפוזים או ניתוחים.

בחולים עם מחלת קרוהן בהם רמות הוויטמין התנרמלו נרשם סיכון נמוך יותר לניתוח בהמשך, בהשוואה לאלו שנותרו עם חסר של הוויטמין. בקרב חולים עם לפחות שתי מדידות של הוויטמין לפני ניתוח או סוף המעקב, ב-75% מאלו עם מחלת קרוהן הרמות התנרמלו, וכך גם ב-80% מהחולים עם קוליטיס כיבית.

במחקר נפרד, החוקרים הדגימו לראשונה את התועלת האפשרית של תוספי וויטמין D על כוח השרירים, עם תועלת נלווית על עייפות ואיכות החיים של חולים עם מחלת קרוהן.

במחקר כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, נכללו 27 חולים, כאשר בחולים שטופלו בוויטמין D במינון של 2000 IU ביום,במשך שלושה חודשים, נרשם שיפור בכוח השרירים.

בנוסף, לאחר שלושה חודשים, רמות 25-Hydroxy Vitamin D עלו משמעותית בקבוצת ההתערבות (מ-69.2 ל-91.6 ננומול לליטר, p=0.002) וירדו בקבוצת הביקורת (מ-51.8 ל-40.4 ננומול לליטר, p=0.021).

לאחר שלושה חודשים, בחולים עם רמות וויטמין D של 75 ננומול לליטר, או יותר, איכות החיים הייתה טובה יותר משמעותית בהשוואה לחולים עם רמות נמוכות יותר. בנוסף, בחולים עם רמות של 75 ננומול לליטר ומעלה נרשם שיפור משמעותי בתפקוד המעי ובתפקוד החברתי לפי שאלון Inflammatory Bowel Disease Questionnaire, בהשוואה לאלו עם רמות נמוכות יותר של וויטמין D. חולים אלו גם סבלו הרבה פחות מעייפות (P=0.032).

בחולים עם הרמות הנמוכות ביותר של וויטמין D בתחילת המחקר נרשם השיפור הגדול ביותר לאחר תיקון החסר.

מתוך כנס ה-Digestive Disease Week

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה