אונקולוגיה

שילוב ממצאי בדיקת CT עם בדיקות דם לחיזוי שיעורי הישרדות בחולי מלנומה (מתוך הכנס השנתי מטעם American Roentgen Ray Society)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי ניתן לנבא באופן מדויק את שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות ושיעורי ההישרדות הכוללים בחולים עם מלנומה גרורתית שקיבלו טיפול אנטי-אנגיוגני באמצעות שילוב ממצאי בדיקת CT ורמות LDH בדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול אנטי-אנגיוגני עשוי לסייע לחולים רבים עם מלנומה גרורתית, אך לא לכולם. כעת הם התבססו על הנתונים מבדיקות CT ונתונים קליניים במטרה לבחון את התוצאות ב-46 חולים שטופלו ב-Bevacizumab במסגרת מחקר פרוספקטיבי בשלב II.

החוקרים בחנו את התגובה ההדמייתית האובייקטיבית בעד חמישה נגעי מטרה מהמחקר הראשון שנערך לאחר מחזור טיפול ראשון ב-Bevacizumab.

ב-46 החולים, חציון ההישרדות ללא-התקדמות עמד על ארבעה חודשים וחציון שיעורי ההישרדות הכוללת עמד על 14 חודשים. כאשר הם בחנו את המורפולוגיה של הגידול, הפחתת הסיגנל והמבנה (קריטריוני MASS), הם מצאו כי שינויים בבדיקות CT מתחילת המחקר עד לאחר הטיפול ניבאו את ההישרדות ללא התקדמות ואת ההישרדות הכוללת.

בקבוצת החולים עם תוצאות טובות, הסיכון להתקדמות המחלה היה קטן בשליש, בהשוואה לחולים בקבוצה עם תוצאות בינוניות. מנגד, בחולים עם תוצאות לא-טובות נרשם סיכון גבוה כמעט פי שש להתקדמות המחלה, בהשוואה לחולים עם תוצאות בינוניות.

עבור כל עליה של 100 יחידות בערכי LDH, הסיכון להתקדמות המחלה עלה ב-32% והסיכון לתמותה על ב-42%. לא נקשרו משתנים קליניים אחרים עם ההישרדות של החולים.

בחולים עם ערכי LDH גבוהים תועדו שיעורי הישרדות נמוכים יותר, בהשוואה לחולים עם ערכי LDH נמוכים. החוקרים הופתעו מהדיוק בניבוי הישרדות ללא-התקדמות והישרדות כוללת, כאשר שילבו את הממצאים מקריטריוני MASS עם רמות LDH בדם.

במחקר נפרד של חולים עם ממאירות גרורתית של הכליה שטופלו ב-Sunitinib, החוקרים השוו את ממצאי בדיקת ה-CT עם נתוני ההישרדות ב-213 חולים שחולקו באקראי ונכללו במחקר פרוספקטיבי בשלב 3.

בנוסף לקריטריוני MASS, קריטריוני RECIST (Response Evaluation Criteria in Solid Tumors), קריטריוני Choi ו-Modified Choi, סייעו בניבוי ההישרדות ללא-התקדמות וההישרדות הכוללת (p<0.0004).

התוצאות היו דומות לאלו שתועדו בחולים עם מלנומה גרורתית. לדוגמא, בחולים עם RCC (Renal Cell Carcinoma) ותוצאות טובות, הסיכון להתקדמות המחלה עמד על שליש מהסיכון בקבוצת החולים עם תוצאות בינוניות. בנוסף, בחולים עם תוצאות לא-טובות תועד סיכוי גבוה פי 20 להתקדמות המחלה, בהשוואה לחולים עם תוצאות בינוניות.

מתוך הכנס השנתי מטעם American Roentgen Ray Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה