דרכים למניעת נזק לבבי עקב טיפול כימותרפי (J Am Coll Cardiol.)

נזק לבבי ארוך-טווח עקב טיפול כימותרפי מהווה את אחת התוצאות הטרגיות של הטיפול, כאשר חולי סרטן וכים לריפוי ממחלה מסכנת-חיים אחת, אך נכנעים למחלה אחרת אי-ספיקת לב כתוצאה מהטיפול התרופתי. ההנחיות הקליניות הנוכחיות ממליצות על הפסקת הטיפול הכימותרפי במידה ומופיעות בעיות לבביות, אך המשמעות היא כי הלב כבר ניזוק. גישה טובה יותר הינה למנוע את הנזק מלכתחילה, כך עולה ממחקר פיילוט שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

החוקרים מדווחים כי תרופות קרדיווסקולארית ניתנות לחולי סרטן תחת טיפול כימותרפי אינטנסיבי עשויות להגן על הלב מפני נזק ארוך-טווח. שילוב של Enalapril עם Carvedilol מונע את הירידה במקטע הפליטה של חדר שמאל המתוארת בחולי סרטן תחת טיפול כימותרפי אינטנסיבי.

הגישה הנ”ל שימשה במסגרת מחקר OVERCOME (Prevention of Left Ventricular Dysfunction With Enalapril and Carvedilol in Patients Submitted to Intensive Chemotherapy for the Treatment of Malignant Hemopathies9, העשוי לסייע למיליוני חולי סרטן ברחבי העולם, המקבלים טיפול כימותרפי כל שנה ושורדים את המחלה. עם זאת, החוקרים מוסיפים כי דרושים מחקרים נוספים לאישור גישה זו.

מדגם המחקר כלל 90 חולים עם ממאירויות המטולוגיות 36 אובחנו לאחרונה עם לויקמיה אקוטית ו-54 עברו השתלת תאי גזע אוטולוגיים (22 עם מייאלומה נפוצה, 23 עם מחלת הודג’קין ו-9 עם לימפומה שאינה-הודג’קין). כל החולים קיבלו טיפול כימותרפי אינטנסיבי במינון-גבוה. אלו עם לויקמיה חדה טופלו באנתרציקלינים, להם רעילות לבבית ידועה.

החולים חולקו באקראי לקבוצת התערבות (שילוב Enalapril עם Carvedilol, 45 חולים) או קבוצת ביקורת (ללא תרופות קרדיווסקולארית, 45 חולים).

מקטע הפליטה של חדר שמאל נבדק לפני ולאחר טיפול כימותרפי באמצעות בדיקת CMR (Cardiac Magnetic Resonance) ואקו-לב.

לאחר שישה חודשים, מקטע הפליטה של חדר שמאל לא השתנה בקבוצת ההתערבות, אך ירד משמעותית בקבוצת הביקורת. עם אקו-לב, ההבדל האבסולוטי עמד על 3.1%; עם CMR עמד על 3.4%.

ההשפעה המגנה של הטיפול התרופתי הייתה בולטת יותר בתת-קבוצה של 36 חולים עם לויקמיה חדה, שקיבלו משטר טיפול כימותרפי בעל רעילות לבבית משמעותית יותר. בתת-קבוצה זו, ההבדל האבסולוטי במקטע הפליטה של חדר שמאל בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת עמד על 6.4%-.

עם זאת, זוהה הבדל קטן במקטע הפליטה של חדר שמאל ב-54 החולים עם ממאירויות המטולוגיות אחרות (הבדל אבסולוטי של 1.0%-).

בסה”כ, התוצאות בחולים בקבוצת ההתערבות היו טובות יותר בהשוואה לחולים בקבוצת הביקורת, עם נזק לבבי קטן יותר. ההיארעות של תוצא סיום משולב של תמותה ואי-ספיקת לב הייתה נמוכה יותר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (6.7% לעומת 22%, p=0.036), כפי שגם היה עם ההיארעות של תוצא סיום משולב שכלל תמותה, אי-ספיקת לב ומקטע פליטה סופי של חדר שמאל הנמוך מ-45% (6.7% לעומת 24.4%, p=0.02).

עם זאת, שני שליש ממקרי התמותה היו קשורים בסיבוכים זיהומיים עקב נויטרופניה לאחר טיפול כימותרפי, לכן קשה להבין אם ל-Enalapril ו-Carvedilol השפעה על שיעורי התמותה.

מחקר הפיילוט הוכיח כי השילוב של Enalapril ו-Carvedilol מנע הפחתת מקטע פליטה של חדר שמאל בחולים עם ממאירויות המטולוגיות שונות, תחת טיפול כימותרפי אינטנסיבי.

J Am Coll Cardiol. Published online April 10, 2013

לידיעה במדסקיפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה