אונקולוגיה

חשיבות טיפול קרינתי בחולים עם סרטן כבד מתקדם מקומית (J Clin Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תתכן תועלת לטיפול קרינתי בחולים עם HCC (Hepatocellular Carcinoma) מתקדם-מקומית.

המחקר כלל 102 חולים שקיבלו טיפול קרינתי (SBRT Stereotactic Body Radiation Therapy), כולם עם מחלה בשלב Child-Turcotte-Pugh Class A, שלא התאימו לטיפול סטנדרטי מקומי. מרבית המשתתפים סבלו ממחלת כבד ברקע (38% אובחנו עם HBV, 38% עם HCV, 25% עם מחלת כבד על-רקע אלכוהול). חולים בשני מחקרים קיבלו טיפול קרינתי מותאם אישית בשש פרקציות.

מהתוצאות עלה שיעורי הישרדות לאחר שנה אחת של 55% עם חציון הישרדות של 17 חודשים לאחר SBRT. תוצאות אלו היו טובות יותר, בהשוואה לתוצאות שתועדו עם הטיפולים האפשריים האחרים הזמינים לאוכלוסיית חולים זו. באשר לטיפול התומך הטוב ביותר, שיעורי ההישרדות הטובים ביותר עמדו על 18-33%; עם Sorafenib, שיעורים אלו הגיעו ל-29-44%.

מומחים בתחום מציינים כי תוצאות אלו מצטרפות לגוף העדויות הגדל לפיו ניתן לטפל בגידולי כבד באמצעות הקרנות. עם זאת, השאלה היא מהו המקום של טיפול קרינתי בסדר הטיפולים הזמינים כנגד HCC.

החוקרים מדגישים כי אין ספק כי ניתוח הינו הטיפול הטוב ביותר במחלה מקומית, אך רק חלק קטן מהחולים עם גידולי HCC מוגבלים לכבד עונים על הקריטריונים הספציפיים לניתוח. ביתר המקרים, אפשרויות הטיפול כוללות אבלציה באמצעות גלי רדיו וכימואמבוליזציה, אך התועלת של טיפולים אלו היא מוגבלת בגידולים גדולים. אפשרות נוספת היא Sorafenib, לו תוצאות טובות בחולים עם HCC שאינו-נתיח, אך הפעילות הקלינית מתונה והתרופה כרוכה בתופעות לוואי משמעותיות.

טיפול קרינתי מהווה אפשרות נוספת לטיפול המכוון לכבד, המשלים את אפשרויות הטיפול המינות.  עם זאת, דרושים מחקרים אקראיים במטרה לקבוע אם התועלת של טיפול קרינתי מתורגמת ליתרון הישרדותי משמעותי בחולים עם גידולי HCC בסיכון-גבוה. הם מזהירים כי סדרות קודמות שבחנו את הטיפול הקרינתי בגידולי HCC הדגימו תוצאות דומות.

J Clin Oncol. Published online April 1, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה