אונקולוגיה

ההשפעה של משקאות אנרגיה על מקטע QT ועל לחץ הדם (מתוך כנס EPI-NPAM )

מסקירה חדשה שתוצאותיה הוצגו במהלך כנס  ה-EPI NPAM (Epidemiology  and Prevention/Nutrition, Physical Activity and Metabolism) לשנת 2013 עולה כי זמן קצר לאחר שתיית משקאות אנרגיה חלה עליה בלחץ הדם הסיסטולי וכן הארכה ממוצעת של 10 מילי-שניות במקטע QT.

החוקרים מסבירים כי הממצאים אודות ההשפעה על לחץ הדם עולים בקנה אחד עם החשד שלהם, לאור תכולת הקפאין במשקאות אלו. עם זאת, הם הופתעו מההשפעה על מרווח מקטע QT ומאמינים כי מדובר בקריאת השכמה לחוקרים לבחון את הנושא מעט יותר לעומק.

במסגרת הסקירה ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של משקאות אנרגיה על בריאות הלב, מאחר ומשקאות אלו, ביחד עם תוספים תזונתיים, אינם תחת בקרה הדוקה כמו תרופות חדשה החייבות לענות על דרישות הבטיחות של מנהל התרופות והמזון האמריקאית.

בסקירה הספרותית החוקרים זיהו שבעה מחקרים תצפיתיים ומחקרים התערבותיים להערכת ההשפעה של משקאות אנרגיה על מקטע QT, לחץ הדם וקצב הלב.

החוקרים אספו נתונים אודות מקטע QT/QTc משלושה מחקרים עם סך כולל של 93 משתתפים. נתונים אודות לחץ דם נאספו משישה מחקרים עם סך כולל של 132 משתתפים ובשבעה מחקרים נבחנה ההשפעה על קצב הלב.

כל המשתתפים היו צעירים (גילאי 18-45 שנים) ובריאים, עברו בדיקת אק”ג ומדידת לחץ דם לפני ומיד לאחר צריכת 1-3 פחיות של משקה אנרגית בעיקר רד-בול, אך גם אחרים (Full Throttle ו-Meltdown RTD). פחית רד-בול (8.4 אונקיות) מכילה 80 מ”ג קפאין, בהשוואה ל-35 מ”ג בפחית קולה (12 אונקיות) או כ-100 מ”ג קפאין בכוס קפה ממוצעת.

זמן קצר לאחר שתיית משקאות אנרגיה, נרשמה עליה ממוצעת של 3.5 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי. במידה והנבדקים שתו משקאות אנרגיה כל יום, אזי השינוי בלחץ הדם עשוי להיות משמעותי מאוד. החוקרים מוסיפים כי באנשים שאינם שותים קפה תתכן השפעה גדולה יותר על לחץ הדם בעקבות צריכת משקה אנרגיה.

החוקרים מסבירים כי רופאים לרוב חוששים במקרים של עליה של כ-30 מילי-שניות במקטע QT בהשוואה לערך הבסיס. הם מודים כי מדובר במחקר קטן, אך התוצאות העלו צורך במחקרים נוספים.

לא זוהתה השפעה משמעותית על לחץ הדם הדיאסטולי או על קצב הלב.

אעפ”י שהארכה של 10 מילי-שניות במקטע QT היא קטנה, במידה והדבר היה נובע מטיפול תרופתי המצוי בבחינה של מנהל התרופות והמזון האמריקאי, אזי, הסוכנות הייתה דורשת בדיקות נוספות במטרה להבטיח כי אין סכנה בהתפתחות הארכה חמורה ומסכנת-חיים במקטע QT והפרעות קצב נלוות.

מתוך כנס EPI-NPAM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה