אונקולוגיה

התערבויות בקהילה לשיפור גורמי סיכון למחלות כרוניות (מתוך כנס Excellence in Medicine)

הליכה פעילות גופנית

התערבויות בקהילה שנועדו לעודד מטופלים לעסוק בפעילות גופנית, להקפיד על תזונה בריאה ולא לעשן או ללעוס טבק בשלוש מדינות סין, הודו ומקסיקו הביאו לתוצאות מעודדות בטוח תקופת זמן קצרה של 18-24 חודשים. מהתוצאות עולה כי ניתן להביא לנסיגה בגורמי סיכון למחלות כרוניות, באמצעות התערבויות פשוטות המבוססות על התשתיות והצוותים הרפואיים הזמינים.

העיקרון נבחן במחקר פיילוט, המייצג את הפרויקט המקיף והגדול ביותר שנערך עד כה בנושא. מדובר בשינויים קלים מאוד, אך במהלך תקופת זמן קצרה, והחוקרים מאמינים כי במידה וניתן יהיה לשמר שינויים אלו, אזי ניתן יהיה לראות נסיגה בחלק גדול מהמגמות של מחלות כרוניות ולהפחית את גורמי הסיכון למחלות כרוניות שונות.

ממצאי המחקר פורסמו באותו שבוע בו בכתב העת Lancet בחרו בסדרה חדשה להדגיש את העלייה האקספוננציאלית במחלות לא-מדבקות ברחבי העולם והכותבים קראו לפעול בהתאם.

המטרה של הפרויקט הייתה ליצור התערבויות ממושכת, מותאמות אישית, שיסייעו להתייחס לחוסר פעילות גופנית, תזונה לא-בריאה ושימוש בטבק, שלושה גורמי סיכון מרכזיים למחלות לב, סוכרת מסוג 2, מחלות ריאה וממאירויות רבות.

תוכניות להדרכה בנושאים בריאותיים והתערבויות הולמות אומצו באזורים מסוימים, תוך התמקדות בהתערבויות עליהן ניתן לשמור לאורך זמן. במטרה להעריך את דרגת היעילות של התערבויות אלו,

החוקרים בחנו את התוצאות מכל האזורים שהשתתפו במחקר בהשוואה לאזורי ביקורת בהם לא נערכו שינויים.

הנתונים נאספו והתוצאות סווגו לשש קטגוריות: נתונים ביומטריים, סקר קהילה, סקר במקום העבודה, סקר בבתי ספר, סקירות סביבתיות וסקירת מדיניות.

להלן מספר דוגמאות להתערבויות שנבחרו: בסין, רכישת 500 אופניים שהיו זמינים ללא עלות לתושבים; הקמת שבילי הליכה עם סימון מרחקי הליכה לאורך הנהר המקומי, והשימוש ב-300 משטרות טבק, שהבטיחו הקפדה על יישום חוקי עישון.

במקסיקו, הידועה כבירה העולמית של השמנת-יתר, הרחבות נסגרו לתנועה יום אחד בשבוע באזורים מסוימים במקסיקו סיטי, עם עידוד התושבים לפעילות גופנית כולל רכיבה על אופניים, יוגה, או חדרי כושר. כמו כן, הוקמו מרכזי ייעוץ שנועדו לספק לתושבים הנחיה בנוגע להרגלי תזונה בריאים.

בהודו, מכשירי אופניים נרכשו ותלמידות בית-ספר, שלרוב לא זוכות לעידוד לרכב על אופניים, הודרכו כיצד לרכב על אופניים; ערכות ספורט נרכשו לבתי ספר וכן החלו בקורסים לבישול בריא. הפרויקט שם כלל גם הכשרה עובדים האחראיים לטיפול בילדים ובבני הבית המבקרים לשלב מסרים לעידוד פעילות גופנית, תזונה בריאה ומסרים כנגד עישון או לעיסת טבק.

החוקרים מדווחים כי נאספו כ-6,000 שאלונים להערכת סקרים ממבוגרים באוכלוסייה, כמחצית מאתרי התערבות וכמחצית מאתרי בקרה. המשתתפים היו סביב שנות הארבעים לחייהם, מחציתם היו גברים.

מהתוצאות עולה כי שימוש בטבק הינה בעיה מרכזית בגברים במדינות שנבחנו, כאשר נשים מהוות חלק קטן יותר מאוכלוסיית המשתמשים בטבק. בסה”כ, נרשמה מגמת ירידה בשימוש בטבק בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לעליה בשימוש בטבק בגברים בקבוצת הביקורת. בסין התוצאות היו בולטות במיוחד בקבוצת ההתערבות, כאשר 48% מהגברים עישנו בתחילת המחקר ו-38% עישנו בסופו (p<0.05).

באשר לפעילות גופנית, בקבוצת ההתערבות נשמרה הרמה מתחילת המחקר, בעוד שבקבוצת הביקורת נרשמה ירידה בהיקף הפעילות הגופנית מתחילת המחקר לתומו (P<0.001). שיעור המשתתפים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר עלה משמעותית לאורך תקופת המחקר בקבוצת הביקורת, אך בקבוצת ההתערבות לא חל שינוי משמעותי.

החוקרים מדווחים גם על הבדל משמעותי בין הקבוצות בכל הנוגע לצריכת פירות וירקות (p=0.013), כאשר בקבוצת הביקורת שוב נרשמה מגמת ירידה בצריכת פירות וירקות. לדבריהם, בתחילת המחקר, פחות מ-20% מהאנשים ענו על ההמלצות לצריכת פירות וירקות של חמש מנות ביום.

באשר לצריכת מלח, בעיקר בצורת תוספי מלח בבישול, בקבוצת ההתערבות נרשמה ירידה משמעותית בשיעור המשיבים שהוסיפו מלח לבישול, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p<0.01).

החוקרים מציינים כי יש עוד נתונים רבים מהמחקר שיש לנתח, והם מצפים לפרסם מסקנות נוספות בעתיד.

מתוך כנס Excellence in Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית המבוצעת בעיקרה בשעות הערב מלווה ברמות סוכר נמוכות יותר במבוגרים בעלי אורח חיים יושבני עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט באלו עם הפרעה במשק הסוכר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימונים גופניים בשעות אחר הצהריים והערב משפרים א משק הסוכר במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, אך […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    בהשוואה לחולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בגיל אופייני, באלו עם הופעה מוקדמת של המחלה הממארת לא תועד סיכון מוגבר למחלה מתקדמת ולכן אין צורך בבדיקות קולונוסקופיה תדירות יותר בהשוואה להמלצות בהנחיות הנוכחיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות העלייה בהיארעות הופעה […]

  • מקרה נדיר בישראל: אדם צעיר לקה בדלקת מוחית הנגרמת מאמבה נדירה  (naegleria Fowleri)

    מקרה נדיר בישראל: אדם צעיר לקה בדלקת מוחית הנגרמת מאמבה נדירה  (naegleria Fowleri)

    משרד הבריאות מעדכן כי גבר תושב מחוז המרכז, בן 25, ללא מחלות רקע, לקה בדלקת מוחית מאמבה נדירה. הצעיר מאושפז בטיפול נמרץ במצב מסכן חיים. בעולם דווחו כ-400 מקרים. מדובר על מחלה נדירה ששיעור התמותה ממנה גבוה. האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים. חקירה של לשכת הבריאות במחוז מרכז של […]

  • שכיחות גבוהה של תסמיני הפרעת דחק בתר-חבלתית בנשים לאחר ניתוח קיסרי (Am J Obstet Gynecol)

    שכיחות גבוהה של תסמיני הפרעת דחק בתר-חבלתית בנשים לאחר ניתוח קיסרי (Am J Obstet Gynecol)

    חודשיים לאחר לידה, כאחת מכל 11 נשים שילדו בניתוח קיסרי לאחר 34 שבועות הריון ומעלה פיתחה תסמיני הפרעת דחק בתר-חבלתית (Post-Traumatic Stress Disorder, או PTSD), כאשר בנשים עם מגע מיידי של עור לעור עם התינוק תועד סיכון נמוך יותר להפרעת הדחק, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology. ברקע למחקר […]

  • ניתוח בריאטרי טוב יותר מתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן GLP-1 בהפחתת הסיכון לתמותה (JAMA Network Open)

    ניתוח בריאטרי טוב יותר מתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן GLP-1 בהפחתת הסיכון לתמותה (JAMA Network Open)

    לניתוח בריאטרי מטבולי יתרון הישרדותי על-פני תרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (או Glucagon-Like Peptide) במבוגרים עם השמנת-יתר וסוכרת במשך עד עשר שנים, הבדל העשוי לנבוע מירידה גדולה יותר במשקל עם ההתערבות הניתוחית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בראשות פרופ’ דרור דיקר מבית חולים השרון בישראל, אשר פורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה