אונקולוגיה

האם לבדיקות רפואיות תקופתיות השפעה על תמותה ותחלואה? (JAMA Internal Medicine)

בדיקות בריאות כלליות תקופתיות לא תורמות לירידה בתמותה, כך לפי מטא אנליזה שנערכה על ידי מרכז קוקרן הנורדי בדנמרק ופורסמה השבוע ב-JAMA Internal Medicine. באמצעות סקירה סיסטמטית של 14 מחקרים שנערכו בין 1963-1999, החוקרים העריכו את ההשפעה של בדיקות בריאות כלליות שנתיות על התמותה והתחלואה. בדיקות רפואיות כלליות הוגדרו כאלה שיועדו אך ורק לייעוץ מניעתי ולבדיקות (לא נכללו בדיקות מעקב אחר מחלות כרוניות או ביקורי רפואה דחופה). המידע נאסף מלמעלה מ-182,000 מטופלים ונותח עבור תוצאות ראשוניות של תמותה מכל סיבה, ותמותה ממחלה ספציפית. תוצאות שניוניות שנבחנו היו תחלואה, אבחנות חדשות, אשפוזים, נכות, הבריאות האישית כפי שדווחה על ידי המטופל, הפניות למומחים וביקורים נוספים לרופא הכללי.

החוקרים מצאו כי לבדיקות הכלליות לא היתה השפעה על התמותה הכללית, גם כשהביקורים כללו יעוץ והנחיות לגבי סגנון החיים, וגם כשנלקחו בחשבון גורמים שניוניים כמו אורך המעקב וסוגי הבדיקות שנערכו. כמו כן, לא היתה ירידה בתמותה מסרטן או ממחלות לב בעקבות הבדיקות הכלליות. במקרה שהמחקר סיפק מידע שניוני, החוקרים הבחינו בעליה במספר האבחונים של יתר לחץ דם, שומנים בדם וסוכרת סוג 2 בבדיקות התקופתיות.

בארצות הברית מוציאים המטופלים מדי שנה למעלה מ-300 מיליון דולרים על בדיקות מעבדה כחלק מסדרת בדיקות כלליות. החוקרים מציינים שהסכום אף גבוה יותר אם מכלילים הערכות רפואיות ביתר ובדיקות המשך. הביקורים הללו נעשים גם ללא תמיכה של הנחיות (guidlines) מוגדרות במשך שנים, מה שעלול להקשות על שינוי התופעה ולקחת זמן. לדברי החוקרים, שינוי יכול להגרם עם התרחבות השימוש בגליון בריאות אלקטרוני עבור המטופל, ובו התיעוד טוב יותר, וכן באמצעות הסבר ודיון בין הרופא המטפל למטופליו על המשמעות הבריאותית והכלכלית של בדיקות כאלה. כמו כן, יש לייצר בסיס הוכחות ליעילותן של סריקות הנערכות היום, ויוזמות חדשות בתחום צריכות לגרום למטופלים ולרופאים לשאוף לטיפול מבוסס עדויות.  לדברי הכותבים, לאורך 40 השנים בהן נערכו המחקרים שנכללו בסקירה היו אמנם שינויים בהתערבות הרפואית ובטיפול, שככל הנראה השפיעו על התוצאות, אך לדבריהם הממצאים מראים כי לבדיקות בריאות תקופתיות מעולם לא היתה השפעה חיובית משמעותית על התמותה.

לידיעה במדסקייפ

לתקציר המחקר 

JAMA Intern Med. Published online January 14, 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה