מנגנוני התפתחות לויקמיה מסוג T-ALL (מתוך Nature Genetics)

ALL (Acute Lymphatic Leukemia) הינה הממאירות הנפוצה ביותר בילדים מתחת לגיל 14. עם טיפול אופטימאלי צפוי ריפוי ב-75% מהילדים, אך הטיפול כולל משלב כימותרפי בעל תופעות לוואי רבות. כעת, במחקר חדש זיהו חוקרים מוטאציות גנטיות חדשות המובילות להתפתחות T-ALL, אחת הצורות של ALL.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי T-ALL נובעת משילוב של מספר פגמים אונקוגניים.  כעת הם מצאו כי הריבוזום הוא הנקודה החלשה בתאי לויקמיה וזיהו עוד כי קיים הבדל בין ממאירויות מסוג T-ALL במבוגרים ובילדים.

החוקרים התבססו על ריצוף אקסומים ב-67 מקרים של T-ALL במטרה להבין טוב יותר את הספקטרום של המוטאציות במקרים אלו. הם זיהוי מוטאציות שהובילו לשינוי מבנה חלבונים ב-508 גנים, עם ממוצע של 8.2 מוטאציות בילדים ו-21.0 מוטאציות במבוגרים עם T-ALL.

לאחר ניתוח הנתונים עם זיהוי מוטאציה ב-CNOT3 בשבעה מבין 89 מבוגרים עם T-ALL (7.9%), ומצאו כי הסרת הגן הובילה לגידולים במודל זבובי פרות. בנוסף, הם זיהו מוטאציות המשפיעות על חלבוני הריבוזומים RPL5 ו-RPL10 ב-12 מבין 122 ממאירויות מסוג T-ALL בילדים (9.8%), עם שינויים חוזרים של Arg98 ב-RPL10. בתאים לימפואידים ושמרים שביטאו את חלבון RPL10 המוטנטי זוהה פגם בסינתזת הריבוזום.

ממצאי המחקר מספקים תובנות אודות פרופיל המוטאציות בחולי T-ALL, תוך הבחנה בין מבוגרים וילדים, ומזהים את הריבוזום כאתר בעל חשיבות אונקוגנית. לממצאים אלו עשויות להיות השלכות משמעותיות על המחקרים המתמקדים בזיהוי טיפולים טובים יותר למחלה זו.

Nature Genetics

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה