אונקולוגיה

איבחון מוקדם של סרטן שד קשור להשפעה מועטה בלבד של ממוגרפיה על תמותה: מעקב של 30 שנה (NEJM)

מאת מערכת e-Med

למרות העליה המשמעותית באבחון של סרטן שד בשלבים המוקדמים, ממוגרפיה צמצמה אך במעט את שיעור הנשים המאובחנות עם סרטן שד מתקדם. במאמר שפורסם ב-New England Journal Of Medicine  טוענים החוקרים כי זאת בשל אבחון יתר של סרטן שד בנשים, כמעט 30% מכלל המקרים החדשים המאובחנים, וכי לאבחון מוקדם יש השפעה קטנה על שיעור התמותה מסרטן שד.

על אבחון מוקדם להוריד את התמותה ממחלות מסכנות חיים על ידי זיהוי שלהן בשלב מוקדם הניתן לטיפול. באשר לתכניות לאבחון מוקדם של מחלת הסרטן, עליהן להעלות את שיעור המקרים בהם סרטן מתגלה בשלב מוקדם, ולהוריד את שיעור מקרי הסרטן המתגלים בשלב מאוחר של המחלה.

החוקרים השתמשו במעקב רפואי, אפידיומיולוגיה ותוצאות ממחקרים שנערכו בין 1976-2008 על מנת לאבחן שינויים בשכיחות של מקרים של סרטן שד בשלב מוקדם (ductal carcinoma in situ and localized disease) ושל סרטן שד בשלב מתקדם regional) and distant disease) בקרב נשים בנות 40 או מבוגרות יותר.

נראה שבדיקות הממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן בארצות הברית הכפילו את מספר האבחונים של סרטן שד בשלב מוקדם בכל שנה, מ-112 ל-234 מקרים לכל 100,000 נשים- עליה של 122 מקרים לכל 100,000 נשים. במקביל, שיעור הנשים המאובחנות עם סרטן שד בשלב מתקדם ירד ב-8%, מ-102 ל-94 מקרים לכל 100,000 נשים, ירידה של 8 מקרים מקרים לכל 100,000 נשים.

לטענת החוקרים, כ-8 מבין  122 המקרים של  סרטן השד שהתגלו בשלב מוקדם יתפתחו לשלב מתקדם. בניכוי המקרים הקשורים בטיפול הורמונלי חלופי ובהתאמה למגמות של תחלואה של סרטן שד בנשים הצעירות מ-40, העריכו החוקרים שסרטן שד אובחן ביתר (כלומר, גידולים שהתגלו באבחון ושלא היו מובילים לתסמינים קליניים) ב-1.3 מיליון נשים בארצות הברית בשלושים השנים האחרונות. ב-2008, העריכו החוקרים שלמעלה מ-70,000 נשים אובחנו ביתר- כ-31% מכלל האבחונים של סרטן שד.

לסיכום, החוקרים טוענים שלמרות העליה המשמעותית באבחון של סרטן שד בשלבים המוקדמים, האבחון על ידי ממוגרפיה צמצם רק במעט את שיעור הנשים המאובחנות עם סרטן שד מתקדם. החוקרים משערים שהסיבה לכך טמונה באבחון יתר של סרטן שד בנשים, כ-30% מכלל המקרים החדשים המאובחנים, וכי לאבחון מוקדם יש השפעה קטנה על שיעור התמותה מסרטן שד.

למחקר ב-NEJM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה