אונקולוגיה

טיפול פרוביוטי מפחית לשלשול עקב Clostridium difficile על-רקע טיפול אנטיביוטי (Ann Intern Med)

ממטה-אנליזה שכללה 20 מחקרים עם למעלה מ-3,800 משתתפים עולה כי טיפול פרוביוטי מלווה בירידה של 66% בשיעורי ההיארעות של CDAD (Clostridium difficile-Associated Diarrhea). ממצאי הסקירה פורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר כותבים החוקרים כי כשליש מכלל המקרים של שלשול על-רקע טיפול אנטיביוטי מיוחס ל-C. difficile, בעיקר בקשישים ובמבוגרים מאושפזים. בעשור האחרון חלה עליה בשכיחות ובחומרת זיהומי C. difficile, עם קרוב ל-300,000 אשפוזים בשנה.

החוקרים מקנדה מסבירים כי ממצאי המחקר מספקים עדות באיכות בינונית לטובת טיפול מניעתי בפרוביוטיקה במהלך טיפול אנטיביוטי. טיפול פרוביוטי לווה בהפחתת שיעורי ההיארעות של CDAD בהיקף של 66% (יחס סיכון של 0.34) עם מעט מאוד תופעות לוואי.

החוקרים מדווחים כי טיפול פרוביוטי ימנע 33 אירועים של CDAD ל-1,000 מטופלים, עם סיכון יחסי לתופעות לוואי בעלות חשיבות קלינית של 0.82. בקרב חולים שקיבלו טיפול פרוביוטי, 9.3% פיתחו תופעות לוואי, זאת בהשוואה ל-12.6% מהביקורות.

עדויות באיכות מתונה תומכות בהשפעה המגנה של פרוביוטיקה במניעת שלשולים עקב Clostridium difficile על-רקע טיפול אנטיביוטי. לאור העלות הנמוכה של טיפול פרוביוטי והעדויות באיכות בינונית והעדר תופעות לוואי, נראה כי אין סיבה להתנגד למתן פרוביוטיקה לחולים המטופלים באנטיביוטיקה ובסיכון ל-CDAD.

החוקרים מציינים כי בלמעלה ממחצית מהמחקרים שנכללו בסקירה (13 מבין 20 מחקרים) היו חסרים נתונים אודות CDAD עבור 5-45% מהחולים. הם גם מוסיפים כי גודל המדגם היה קטן מהגודל האופטימאלי שנע סביב 5,700 משתתפים, כך שהעדויות הוגדרו באיכות בינונית בלבד.

כל המחקרים למעט אחד היו מחקרים סמויים, והמחקרים התבססו על מספר תכשירים פרוביוטיים במגוון מינונים, שניתנו בנקודות זמן שונות במהלך הטיפול האנטיביוטי.

Ann Intern Med. Published online November 13, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה